Marilah sama-sama mengambil perhatian.
Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamu'alaikum.
Marilah kita sama2 memuji dan memuja Allah SWT yang mencurahkan limpah kurniaNya yang begitu banyak sehingga kita tak mampu menghitungnya.
Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad saw serta keluarga dan para sahabat yang mulia dan orang2 yang istiqamah mengikuti Baginda.
Allah SWT berfirman:
إِعوذ بالله من الشيطان الرجيم
وَإِنَّهُ ۥ لِحُبِّ ٱلۡخَيۡرِ لَشَدِيدٌ (٨) ۞ أَفَلَا يَعۡلَمُ إِذَا بُعۡثِرَ مَا فِى ٱلۡقُبُورِ (٩) وَحُصِّلَ مَا فِى ٱلصُّدُورِ (١٠) إِنَّ رَبَّہُم بِہِمۡ يَوۡمَٮِٕذٍ۬ لَّخَبِيرُۢ
(Patutkah dia bersikap demikian?) Tidakkah dia mengetahui (bagaimana keadaan) ketika dibongkarkan segala yang ada dalam kubur? (9) Dan dikumpul serta didedahkan segala yang terpendam dalam dada? (10) Sesungguhnya Tuhan mereka Maha Mengetahui dengan mendalam tentang (balasan yang diberikanNya kepada) mereka pada hari itu. (11) (Al-'Aadiyat [100] : 8 hingga 11)
Pada hari itu segala perbuatan makhluk (manusia dan jin) semasa di dunia biar sekecil manapun akan diselongkar, baik perbuatan yang nampak dan nyata mahupun yang tersirat di dalam hati. Allah Maha Mengetahui dan Allah akan membalasnya.
Memang menjadi kebiasaan apabila seseorang hendak didakwa, pastinya ialah apabila orang itu berbuat jahat atau dituduh berbuat jahat, mana ada orang nak dakwa orang yang telah berbuat baik. Jika orang buat baik memang terus dihargai. Mana ada orang nak bawa ke mahkamah dan nak dakwa. Jadi apabila seseorang itu dituduh tentu dia perlukan saksi. Pendakwa akan memberatkan tertuduh manakala pembela akan meringankan tertuduh. Di mahkamah Allah nanti semua saksi akan memberatkan tertuduh. Kenapa begitu agaknya?
Tentulah amalan jahat orang tak akan mengaku, semua akan mengaku buat baik. Jika buat baik tak perlulah saksi sebab tiada siapapun yang akan menafikan jika dia berbuat baik dan Allah Maha Memerhati dan Maha Menyaksikan.
قُلۡ مَا سَأَلۡتُكُم مِّنۡ أَجۡرٍ۬ فَهُوَ لَكُمۡۖ إِنۡ أَجۡرِىَ إِلَّا عَلَى ٱللَّهِۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىۡءٍ۬ شَہِيدٌ۬
Maksudnya: "Katakanlah (wahai Muhammad): Apa jua yang aku harap kamu berikan kepadaku sebagai upah maka faedahnya tetap terpulang kepada kamu; balasan yang menjadi upahku yang sebenar hanyalah daripada pada Allah dan Dia sentiasa Memerhati serta Menyaksikan tiap-tiap sesuatu. (Saba' [34] : 47).
Di mahkamah Allah nanti, saksi-saksi semuanya memihak kepada Allah SWT. Diri mereka sendiri yang akan menjadi saksi terhadap perbuatan jahat mereka. Diri mereka sendiri yang akan membenarkan pertuduhan/keputusan Allah. Semua saksi adalah berpihak kepada Allah. Siapa saksi-saksi lain? Tentulah Rasul-rasul, nabi-nabi dan para malaikat, bumi termasuk kulit dan anggota makhluk itu sendiri. Semua yang tertuduh tentu tidak dapat melepaskan diri.
وَإِذۡ أَخَذَ رَبُّكَ مِنۢ بَنِىٓ ءَادَمَ مِن ظُهُورِهِمۡ ذُرِّيَّتَہُمۡ وَأَشۡہَدَهُمۡ عَلَىٰٓ أَنفُسِہِمۡ أَلَسۡتُ بِرَبِّكُمۡۖ قَالُواْ بَلَىٰۛ شَهِدۡنَآۛ أَن تَقُولُواْ يَوۡمَ ٱلۡقِيَـٰمَةِ إِنَّا ڪُنَّا عَنۡ هَـٰذَا غَـٰفِلِينَ
Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) daripada (tulang sulbi) mereka dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Dia bertanya dengan firmanNya): Bukankah Aku Tuhan kamu? Mereka semua menjawab: Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi. Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini. (al-A'raaf [7] : 172)
وَقَالُواْ لِجُلُودِهِمۡ لِمَ شَهِدتُّمۡ عَلَيۡنَاۖ قَالُوٓاْ أَنطَقَنَا ٱللَّهُ ٱلَّذِىٓ أَنطَقَ كُلَّ شَىۡءٍ۬ وَهُوَ خَلَقَكُمۡ أَوَّلَ مَرَّةٍ۬ وَإِلَيۡهِ تُرۡجَعُونَ
Dan (setelah berlaku yang demikian), berkatalah mereka kepada kulit-kulit badan mereka: Mengapa kamu menjadi saksi terhadap kami? Kulit-kulit badan mereka menjawab: Allah yang berkuasa menjadikan tiap-tiap sesuatu pandai berkata-kata, telah menjadikan kami dapat berkata-kata dan Dialah yang menciptakan kamu pada mulanya dan kepadaNyalah kamu dikembalikan (untuk menerima balasan). (Fussilat [41] : 21)
قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ لِمَ تَكۡفُرُونَ بِـَٔايَـٰتِ ٱللَّهِ وَٱللَّهُ شَہِيدٌ عَلَىٰ مَا تَعۡمَلُونَ (٩٨) قُلۡ يَـٰٓأَهۡلَ ٱلۡكِتَـٰبِ لِمَ تَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ ٱللَّهِ مَنۡ ءَامَنَ تَبۡغُونَہَا عِوَجً۬ا وَأَنتُمۡ شُهَدَآءُۗ وَمَا ٱللَّهُ بِغَـٰفِلٍ عَمَّا تَعۡمَلُونَ
Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu ingkarkan keterangan-keterangan Allah, padahal Allah sentiasa menyaksikan apa yang kamu lakukan? (98) Katakanlah: Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu menghalangi orang-orang yang beriman daripada menurut jalan Allah (agama Islam), kamu hendak menjadikan jalan Allah itu bengkok terpesong, padahal kamu menyaksikan (kebenarannya)? Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan. (99) (Ali-Imran [3] : 98 - 99).
Sebab itulah Allah ingatkan, kenapa kamu kufur! sedangkan peringatan Allah adalah baik bagi kamu. Mengapa kamu lalai.
Di atas adalah sebahagian daripada ayat-ayat dan keterangan tentang Allah Maha Menyaksikan apa yang dilakukan oleh makhlukNya. Oleh itu pertingkatkanlah rasa takut berbuat engkar kepada Allah.
No comments:
Post a Comment