Wednesday, January 25, 2012

EMPAT perkara


Bismillahirrahmanirrahim

Assalamu'alaikum.

Pagi ini telah terjumpa blog ini iaitu : matahati 

Apa yang dicoret di bawah ni hasil salin dan tampal dari blog tersebut. Sama-samalah kita ambil manfaatnya.

EMPAT  perkara yang kita kena tambah buat iaitu:

1) BANYAKKAN DAKWAH - sampaikan dakwah tak kira melalui apa jua saluran... contoh macam kita di alam maya, boleh sampai-sampaikan mesej dakwah melalui blog, forum dsb.

2) BANYAKKAN TAKLIM - bermaksud usahakan agar sering belajar, mendengar dan perdengarkan hadis-hadis Nabi SAW khususnya di rumah masing-masing. InsyAllah para malaikat akan sentiasa menaugi rumah2 yang sering diperdengarkan hadis Rasululllah SAW.

3) BANYAKKAN IBADAH - perbanyakkan melakukan ibadah, bersegera berbuat yang fardhu kemudian usaha tambahi dengan yang sunat. Penuhi hak al-quran yang menuntut kita agar sering membacanya, Biar dapat khatam sekurang2nya dua kali setahun. Formula untuk dapat khatam setiap enam bulan ialah dengan cara kita istiqamah membaca 2 helai atau bersamaan dengan 4 m/surat setiap hari. Jika istiqamah baca, InsyaAllah pasti dapat khatam 2 kali setahun... ameen

4) BANYAKKAN KHIDMAT - ringan tulang untuk membantu melakukan kerja2 amal... bermaksud sentiasa bersedia memberi khidmat/pertolongan pada sesama manusia. Contoh: tolong ibu angkat kain di jemuran, tolong ajar adik-adik buat kerja sekolah, ikut serta dalam aktiviti gotong-royong dan sebagainya. Begitu juga dengan tugasan seorang siak yang contohnya termasuk dalam kategori memberi khidmat.

Sama-sama kita membaik-pulih diri... moga Allah kurniakan kekuatan.. ameen

EMPAT perkara yang mesti dikurangkan buat iaitu:

1) KURANGKAN MASA MAKAN - bermaksud jangan lah kita terlebih sangat fikirkan soal makan. Hinggakan asyik mengulang-ulang masa makan kita.. pagi makan, tak lama lepas tu makan lagi, entah berapa kali makan padahal bila masuk tengahari nak makan lagi. Jadi kurangkan masa makan kita.

2) KURANGKAN REHAT DAN TIDUR - banyak tidur boleh mematikan hati. Jangan kita terlebih tidur. Jangan asyik habiskan masa dengan tidur di siang hari, fikirkan malam nanti nak tidur lagi. Jadi usia kita hanya akan berlalu dengan sia-sia jika masa kita asyik terpenuhi dengan tidur saja.

3) KURANGKAN MASA KITA BERADA DI LUAR MASJID - maksudnya biar masa kita banyak berada di dalam masjid, duduk beriktikaf di rumah Allah. Elakkan cenderung ke tempat lain, lebih afdal kita berada di rumah Allah.. solat berjemaah, membaca al-quran dan ikut majlis ilmu.

4) KURANGKAN BERKATA PERKARA YANG SIA-SIA - disebut sebagai kurangkan bukannya jangan sebab kita sebagai fitrah insan yang lemah sering saja terbabas melakukan perbuatan sia-sia. Yang boleh kita buat ialah sentiasa memperbaharui azam agar kurang berbuat perkara sia-sia yang bukan saja tak beri manafaat tapi dikhuatiri hanya akan datangkan dosa... nauzubillah

Semoga Allah sentiasa ilhamkan kita agar sering usaha dan risau tentang agama. Biar sering timbul harap, takut dan kasih hanya Allah. Bila kita berjaya kurangkan empat perkara tersebut InsyaAllah dengan sendirinya kita akan mempunyai lebihan masa untuk membuat penambahan pada perkara2 yang diperkatakan sebelum ini. Moga Allah sentiasa ilhamkan kita... ameen

Setelah dibariskan empat perkara yang perlu ditambah dan empat perkara yang perlu dikurangkan maka disampaikan pula empat perkara yang dilarang kita buat:


EMPAT perkara yang dilarang kita buat ialah:

1) BERHARAP pada makhluk - janganlah kita terus-menerus berharap pada makhluk. Jika susah sikit, selalu fikir nanti nak minta tolong pada siapa. Jika nak lariskan jualan kat kedai, jumpa bomoh untuk dapatkan ubat pelaris. Jika demam, tak fikir lain terus ingat nak telan panadol, lepas telan 2 bijik jadi konfiden, gerenti baik demam. Salah tu sebenarnya... kita mintalah hanya pada Allah. 

Ada satu kisah benar untuk renungan... 
Seorang anak yang dalam usia 12 tahun telah ikut ayahnya keluar berdakwah selama 3 hari. Seseorang yang secara tak sengaja telah memperhatikan kelakuan anak itu dek ada sesuatu yang menarik perhatian. Anak itu sedang solat sunat. Habis je solat beliau tunduk melihat jam tangannya yang diletakkan di tepi sejadah. Selepas itu beliau sambung solat lagi. Dan selepas itu tunduk lagi tengok jam. Bangun solat lagi untuk ketiga kalinya. Dan bila habis solat, beliau lalu tersenyum selepas tunduk melihat jam nya. Sebelum berlalu pergi, hamba Allah yang asyik melihat gelagat anak tadi sempat menghampiri. Beliau lalu menanya... "Kenapa pakcik tengok tadi lepas solat tengok jam lepas solat tengok jam... ngapa? "Oh! jam saya tadi mati.. itu yang saya solat sunat minta Allah jalankan balik jam saya. He.. he.. Alhamdulillah lepas tiga kali solat baru jam saya jalan balik... syukur alhamdulillah..." Terus terkedu pakcik yang menanya... ternyata anak itu tak terfikir langsung pasal bateri jam, dalam fikirannya asbab jam nya jalan dan berhenti jalan hanya kerana Allah... Subhanallah.
2) MENGELUARKAN kata2 yang tak elok pada makhluk - maknanya jangan kita senang2 nak kata benda2 tak elok pada orang lain. Tak kira pada haiwan sekali pun, apa lagi pada manusia. Semua makhluk di atas muka bumi ini ciptaan Allah. Jangan kita mudah nak mengata... contoh: ..buruknya rupa kucing tu.. dah la hodoh, kotor pulak... Itu baru keluar kata-kata pada seekor kucing... Jadi awas, berhenti lah kita mengata yang tidak2 pada orang lain. Perkataan mencela dan seumpamanya tidak lain hanya akan kembali pada tuan yang mengata.. nauzubillah.

3) AMBIL hak orang lain tanpa kebenaran - bermaksud elakkan mengambil barang yang bukan hak kita. Apa lagi mengambil yang bukan hak kita tanpa kebenaran pemiliknya. Tak kira apa jua barang, asal yang orang punya eloklah jangan diambil. Cari yang lain yang bukan jadi hakmilik orang. Kalau terambil, mesti cari orangnya dan pulangkan balik.

4) MEMBAZIR - elakkan membazir walaupun hanya sebutir nasi. Harus diingat betapa proses kejadian sesuatu makanan itu mengambil masa yang begitu lama untuk dihasilkan. Jadi jangan pandang ringan walaupun hanya sebutir nasi yang tertinggal dalam pinggan makan kita. Habiskan agar ada keberkatan pada setiap apa yang menjadi darah-daging kita. Jika kita makan buffet yang disponsor syarikat contohnya, jangan kelabu mata bila lihat begitu banyak makanan yang terhidang percuma. Ambil hanya apa yang nak dimakan, yang diyakini habis memakannya. Jangan ambil banyak, melimpah-limpah tapi makannya sedikit.. selebihnya membazir. Membazir itu sahabat setia syaitan.

Sama-sama mencari redha Allah. Berbuat baik untuk dapat redha Allah. Tak buat apa yang dilarang untuk dapat redha Allah... ameen

Wednesday, January 18, 2012

Asmaul Husna

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamu'alaikum 


A180
Hanya milik Allah Asmaul Husna (nama-nama yang baik/yang mulia), maka serulah (dan berdoalah/bermohonlah) kepadaNya dengan menyebut nama-nama itu, dan pulaukanlah/tinggalkanlah orang-orang yang berpaling daripada kebenaran dalam menyebut nama-namaNya. Kelak mereka akan mendapat balasan mengenai apa yang mereka telah kerjakan.(Al-A'raaf 7:180)


Sabda Nabi SAW : "Sesungguhnya Allah memiliki 99 asma', sesiapa saja yang memelihara nama-nama itu dia akan masuk syurga" (HR Bukhari dan Muslim). 

Yang dimaksudkan "memelihara" itu ialah bukan setakat menghafal, membaca bahkan satu lagi inti ajaran agama (hakikat beragama) ialah berusaha bersungguh-sungguh untuk berakhlak dengan sifat-sifat Allah (Bertakhalluk) atau meneladani. 


Yakni kita hendaklah sedaya upaya kita meneladani 99 sifat-sifat Allah itu, contoh jika Allah itu Maha Pengasih; kitapun hendaklah pandai menunjukkan rasa kasih sayang kita kepada semua makhluk ciptaan Allah. Jika Allah as-Syakur; kita hendaklah berusaha untuk membalas setiap kebaikan orang kepada kita. 



Jika orang itu memuji Allah Azza wa Jalla dengan Nama-nama Allah yang baik ini dan meyakininya  nescaya dia akan masuk syurga kerana syurga tidak akan dimasuki kecuali oleh orang-orang yang beriman.


Ada dua jenis doa; pertama doa ibadah iaitu memuji Allah kemudian keduanya doa masalah. Yakni apabila kita berdoa kepada Allah; pada mulanya hendaklah kita berdoalah dengan Asmaul Husna, iaitu doa berupa sanjungan atau pujian. Ini dinamakan doa ibadah, biasanya doa ini panjang kemudian barulah kita berdoa masalah selepasnya. 


Sumber Rujukan : manfaat asmaul husna

Tuesday, January 17, 2012

Muslim Yang Paling Baik

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Artikel ini disalin daripada  http://nasbunnuraini.wordpress.com

Januari 16, 2012 — sulaiman

Abu Musa al-Asy’ari berkata,”Para sahabat bertanya kepada Rasulullah saw: ‘Wahai Rasulullah, orang Islam manakah yang paling utama?’ Baginda menjawab “Orang yang tidak pernah menganggu orang Islam lainnya, sama ada dengan lisan (kata-kata) ataupun dengan tangan (tindakannya)” (Riwayat Bukhari).

Muslim (Orang Islam) ialah orang yang menyelamatkan muslim lain dari perbuatan dan kata-katanya… (Riwayat Ahmad dari Abu Hurairah)

Muslim yang paling baik tidak menyusahkan orang lain melalui tangannya iaitu tindakannya. Dia tidak akan meletakkan kenderaannya hingga menggangu lalu lintas. Dia tidak akan membunyikan honnya dengan kuat sehingga menyebabkan orang lain terkejut.

Muslim yang paling baik tidak mencela muslim yang lain melalui lisannya. Dia tidak akan memfitnah sesama Islam. Muslim yang baik juga tidak mempunyai hasad dengki sesama sendiri.

Islam melarang umatnya menggunakan mulut untuk mengumpat atau bercakap kotor dan menggunakan anggota lain untuk menyakiti orang Islam yang lain.

Berakhlaklah dengan akhlak Nabi iaitu akhlak Al-Quran. Nabi mengamalkan setiap perkara dan akhlak baik yang disebut dalam Al-Quran. Akhlak Muslim yang mulia itu berat timbangannya. Amalan yang dilakukan beserta akhlak yang baik, walaupun sedikit diberikan pahala dan ganjaran yang banyak.

Dari Abu Al-Darda’ r.a., bahawa Nabi s.a.w., bersabda“Tidak ada sesuatu pun yang ditimbang pada hari Kiamat yang lebih berat daripada akhlak dan budi pekerti yang baik. ” (Riwayat Abu Daud & Tirmizi).

Akhlak adalah sesuatu yang abstrak (tidak boleh dipegang), yang tidak boleh ditimbang secara zahirnya. Namun Allah boleh menimbang perkara yang abstrak, misalnya amalan puasa dan sembahyang. Hanya Allah yang boleh menimbang dan menilai berat pahala amalan-amalan tersebut.

Amalan yang banyak tetapi disertai dengan akhlak yang buruk pula mengurangkan pahala. Pernah Rasulullah SAW berkumpul bersama dengan para sahabat. Kemudian salah seorang sahabat berkata bahawa dia memiliki seorang jiran wanita yang sering berpuasa siang hari dan di malam harinya sembahyang tahajjud. Tetapi Rasulullah mengatakan bahawa wanita itu adalah ahli Neraka. Sahabat bertanya, mengapa demikian. Jawab Baginda Rasulullah SAW, “Wanita itu selalu menyakiti jiran tetangga dengan lidahnya, tidak ada kebaikan lagi baginya dan dia adalah ahli Neraka.

Friday, January 13, 2012

Kufur = Tidak Bersyukur



A001


A007


Kalaulah kamu kufur ingkar (tidak bersyukur) akan nikmat-nikmatNya itu, maka ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah tidak berhajatkan (iman dan kesyukuran) kamu (untuk kesempurnaanNya); dan Ia tidak redhakan hamba-hambaNya berkeadaan kufur; dan jika kamu bersyukur, Ia meredhainya menjadi sifat dan amalan kamu. Dan (ingatlah) seseorang yang memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja). Kemudian kepada Tuhan kamulah tempat kembalinya kamu, maka Ia akan memberitahu kepada kamu tentang apa yang kamu telah kerjakan. Sesungguhnya Ia Maha Mengetahui akan segala (isi hati) yang terkandung di dalam dada. (Az-Zumar 39:7

A008

Dan apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, ia segera berdoa kepada Tuhannya dengan keadaan rujuk kembali bertaubat kepadaNya; kemudian apabila Allah memberikannya sesuatu nikmat (sebagai kurnia) daripadaNya, lupalah ia akan segala bahaya yang menyebabkannya merayu kepada Allah sebelum itu dan ia pula menjadikan sekutu-sekutu bagi Allah, untuk menyesatkan dirinya (dan orang lain) dari jalan Allah. Katakanlah (kepadanya): "Bersenang-senanglah engkau dengan kekufuranmu itu bagi sementara, sesungguhnya engkau dari penduduk neraka.(Az-Zumar 39:8)


A049

Maka apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, ia segera berdoa kepada Kami; kemudian apabila Kami memberikannya sesuatu nikmat (sebagai kurnia) dari Kami, berkatalah ia (dengan sombongnya): "Aku diberikan nikmat ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku". (Tidaklah benar apa yang dikatakannya itu) bahkan pemberian nikmat yang tersebut adalah ujian (adakah ia bersyukur atau sebaliknya), akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat itu).(Az-Zumar 39:49)


Tujuh Kerugian Kepada Si Bakhil

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Abu Bakar As-Siddiq berkata: "Orang yang bakhil atau kedekut tidak dapat terlepas daripada salah satu daripada tujuh perkara berikut :

1-  Ketika mati hartanya akan dihabiskan oleh pewarisnya ke jalan yang tidak diperintah oleh Allah SWT.

2- Allah SWT akan mengutus penguasa yang zalim untuk menyeksanya dan akan merampas hartanya.

3- Allah SWT akan menggerakkan dirinya untuk menghabiskan harta yang dimilikinya.

4- Allah SWT akan mencampak idea pada diri untuk membina bangunan d itempat bencana dan semua harta simpanannya akan musnah.

5- Antara musibah yang Allah SWT akan timpakan kepadanya adalah banjir, kebakaran, kecurian dan sebagainya.

6- Allah SWT akan menimpakan kepadanya penyakit yang kronik sehingga hartanya dihabiskan untuk merawat penyakit tersebut.

7- Allah SWT akan menjadikan dirinya seorang pelupa sehingga dia lupa pada tempat  yang disimpam hartanya."


Sumber : SINI

Mari kita Mohon Perlindungan Daripada Allah SWT daripada memiliki SIFAT BAKHIL.

Friday, January 6, 2012

"KEHIDUPAN SEBAGAI SEKOLAH"

Bismillahirrahmanirrahim.

Salam Semua

Tadi sempat coret sedikit di sini.

"KEHIDUPAN SEBAGAI SEKOLAH" bersama USTAZ HASNIL ABU BAKAR di IKIM.FM

Bolehlah sama-sama muhasabah diri.

Pagi tadi dengar azan tak?

Kalau dengar jawab tak?

Berdoa tak selepas mendengar azan?

Jika tak maknanya kita tak ambil pakej yang penuh. Sebab itu kita tak rasa hidup kita sebagai sebuah sekolah.

Mulai hari ini kita tanamkan azam kita nak dengar semua azan. Hayatilah azan kerana azan itu motivasi terus dari langit. (Nasihat daripada DJ IKIM.FM ; Sekiranya tak dapat dengar azan dari masjid dengarlah dari radio/IKIM.FM )

Kita sepatutnya syukur dan sabar.

Bila senang, bila susah kita tetap syukur.

Ketika senang syukur, bila dapat musibah, bila gundah gulana berdoalah banyak-banyak.

Bagaimana nak jadikan hidup kita bermakna?

Rukun Iman

Rukun Iman ada 6. Kita bawa semua rukun iman kita ke mana sahaja kita berada.

Kalau berkerja bawa dalam kereta, bawa semasa mesyuarat; jadilah orang beriman sepenuhnya.

Percaya daripada Allah kita datang dan kepadaNya kita kembali.

Kita sepatutnya sedar yang kita datang daripada Allah dan akhirnya kita akan kembali kepadaNya.

Bila itu kita ingat jadi apa kita buat LILLAHITA'AALA. 

Tanamkan dalam diri "Jangan kisah orang tak puji kerana aku buat kerana Allah".

Iman, islam dan ihsan

Kita kena ada iman, bila nak solat kita bawa 6 perkara itu ke dalamnya. Itulah yang sebenarnya diajar oleh nabi .

Kita tak rasa bahagia kerana kita tak bawa  Iman islam dan ihsan ini ke dalam apa yang kita buat.

Kita tak bawa pakej tu. bila kita bercuti kita tak bawa.

Bagaimana nak bawa pakej dalam seluruh waktu?

Kenal pasti bila kita kurang ingat Allah, agak lalai ketika kita bersendirian atau ketika ramai.

Cari orang-orang yang boleh kita jadikan sebagai rujukan untuk menjadikan kita sentiasa mengingati Allah.

Zikir 


100 kali zikir istighfar. Istighfar sahaja berapa kalikah kita buat?

Merasa tidak berdosa itupun dah berdosa.

Istighfarlah kerana diri kita yang berdosa.

Telinga kita, mata kita, tangan kita, kaki kita banyak buat dosa.

Nabi berzikir istighfar 100 kali setiap hari, jadi kitapun berzikirlah.

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts with Thumbnails

Labels

'ittiba' Rasul (1) 75% Rawatan adalah daripada Al-Quran Al-Karim (1) abu zar (1) Adakah Suami Menanggung Dosa Isteri (1) Ajarkan Aku Ya Allah (1) akhir zaman (1) Al-A'la (1) Al-Hambra (1) Al-Haqqah (1) Al-Quran (13) Alam Akhirat (2) alam barzakh (3) alam ruh (1) Amanah (1) Anak Soleh (1) Anjing dan himar (1) arak (1) As-Syahid Syeikh Ahmad Yassin (1) Asmaul husna (2) award (3) Ayat 'Izzi (1) Ayat Kursi (1) Baca dengan nama Tuhanmu (2) Bahaya Syirik (1) Barakah (1) Bencana (1) berhadapan dengan Firaun (1) Berita Luar Negara (1) Bersederhana dalam membenci (1) bersin (1) Beza Yahudi Israel n Zionis (1) Biawak Beriman (1) Bicara Agama (3) Buat amalan baik (1) Bukti Kekuasaan Allah (1) Buku (1) Bulan Terbelah Dua (1) Buta di akhirat (1) Cara Lupus Ayat-ayat al-Quran (2) ceramah (1) Cinta Rasul (1) Cukai Sendi (1) doa (7) Doa Nabi Yunus (1) Doa Rasulullah SAW (1) Dosa (1) Dunia (1) Empat Perkara (1) Empat Waktu Dalam Hidup (1) Fenomena 30 Minit Ustaz Don (11) Fenomena Law Kana Bainana (1) Fiqh keutamaan (1) Fudhail bin Iyyad (1) Gempa Bumi (1) Hadis (8) Haji (3) halaqah (2) Hanzalah Abu Amir (1) harun yahya (2) hasad dengki (1) Hati (13) Hauqalah (1) Hidayah (2) Hijrah (2) Hikam 2 (1) Hisab (1) Hormon (1) Hukum Meletakkan Gambar Bernyawa Di Rumah (1) hukum wanita haidh ziarah kubur (1) Husnul Khatimah (2) Ibnu Ummi Maktum (1) Ibrahim bin Adham (1) Iktikaf (1) iluvislam (2) Imam Mahadi (1) Imam Muda (1) Iman Asas Puasa (1) Info (6) Islam tetap bersinar (2) israk mikraj (2) istidraj (1) Istighfar (1) Jadilah Pembantu Allah (1) jadual harian (1) Jaga Aqidah (1) Jin (1) Kaedah Memilih Sahabat (1) Kalimah tauhid (1) Kanan VS KIri (1) Kata-kata Hikmah (1) Ke mana nak pergi? (1) Kebesaran Ilahi (3) Kecerdasan rohani (1) keistimewaan Jumaat (1) Kejadian Manusia (1) Kelebihan 10 Zulhijjah (1) Kerajaan Semut (1) kesihatan (1) Khazanah Nabi (1) Khusyuk Solat (2) Khutbah (3) Kisah 3 pemuda dalam gua (1) Kisah Amirul Mukminin dan Gabenor (1) Kisah dan Pengajaran (24) kisah keluarga Imran (1) Kisah Maryam as (1) kisah nabi (10) Kisah Nabi Musa as (2) kisah para sahabat Nabi (7) Kiyai Haji Ahmad Dahlan (1) lailatul Qadar (3) Laman Tarbawi (1) Lazat iman (1) Lebah dan lalat (1) Lelaki dan Wanita Ahli Neraka (1) luar negara (1) Maal Hijrah (1) malaikat (1) Malam Nisfu Sya'ban (1) Marah (2) Masjid Nabi (1) mati (3) Maulid Nabi (9) Membaca (1) Meninggalkan Solat (1) Muhasabah Diri (1) Muraqabah (1) Musibah Banjir (1) Muslim yang baik. akhlak (1) Nabi Ibrahim (1) Nabi Isa (1) Nabi Musa belah Laut Merah (1) Nabi Musa dengan Iblis (1) Nama (1) Nasihat Imam Syafi'ie (1) Nikmat Sihat dan Waktu Lapang (1) Nota Untuk Diri (1) Orang-Orang Yang Berilmu (1) Padang Mahsyar (1) Panduan (19) Perang Badar (1) Perayaan Deevapali (1) Perbezaan iblis jin dan syaitan (1) perhiasan (1) peringatan (3) Pertunangan (1) Qadar dan Qadha (1) qalbun salim (29) Qasar n jamak (1) Rahsia Solat (6) Ramadhan (13) Redha (1) Reflections di TV AlHijrah (1) renungan (52) Sabar (5) Sakinah (1) Saksi (1) Sejarah (1) sifat bakhil dan kikir (3) Sillaturrahim (1) Sillaturrahim. Akhlak bertandang dan bertamu (2) Solat Awal Waktu (1) sombong (2) Surah an-Nasr (1) Surah An-Nisaa' (1) Surah Ar-Rahman (1) Surah Hud (1) syaitan (2) syukur (1) Syukurlah kerana manusia dimuliakan (1) tadabbur (2) Tadayyun (1) Tafsir Al-'Alaq 96:1 (1) Tafsir Faatir 35:10 (1) Tafsir Surah as-Saff (1) Takut (1) Tanda Kiamat (1) Tanyalah Ustaz (2) tawakkal (2) tayammum (1) tazkirah (9) teknologi alam (1) telur jadi ayam (1) Tha'labah (1) Thabat (1) Tidur Qailulah (1) Tsumamah (1) Tsunami Jepun (1) tujuan beribadah (1) Ubun-ubun orang yang berdusta (1) Ulul albab (2) Umar Abdul Aziz (1) Umar Ibnul Khattab (1) Umur dan Harta (1) Us (1) usrah U-jem (2) Ustaz Azhar Idrus (1) Ustaz Sayang Anda (1) Wajah Dunia (1) Wali-wali Allah (1) wanita (1) Wanita penggoda (1) wasitoh (1) William Suhaib Webb (1) Ya'juj dan Ma'juj (1) Yang tidak layak jadi pemimpin (1) YouTube (32) zikir (6)