Wednesday, October 27, 2010

Pertunangan

Pertunangan adalah langkah permulaan kepada alam perkahwinan.

Pertunangan belum tentu akan berakhir dengan perkahwinan. Adakalanya terputus di tengah jalan kerana enggan ada antara pasangan bertunang itu enggan meneruskan perkahwinan.

Pertunangan sebaik-baiknya dirahsiakan, seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) perkahwinan.” (Hadis riwayat Ahmad dari Abbdullah bin Zubair)

Ulama mencatatkan, antara kelebihan merahsiakan pertunangan ialah:

1) untuk membendung hasad dengki manusia lain.

2) untuk menjadikan mereka menahan, mengawal perangai serta pergaulan kerana mereka masih belum sah menjadi suami isteri.

Ibu bapa perlu mengawal anak perempuan yang bertunang supaya tidak bergaul bebas dengan tunangnya.

Jika dirasakan ikatan pertunangan menyebabkan hubungan bebas, maka ibu bapa perlu memikirkan supaya perkahwinan disegerakan bagi mengelak berlaku keterlanjuran.

Bertunang sebenarnya tempoh untuk pasangan mengenali satu sama lain dalam batas syarak dan sepatutnya dalam tempoh inilah bakal isteri perlu mengambil tahu adakah bakal suaminya seorang bertanggungjawab, beramanah serta rajin beribadah.

Dalam tempoh bertunang juga kedua-dua pihak perlu bermujahadah untuk menambah ilmu rumah tangga.

Tidak dinafikan ikatan pertunangan yang diamalkan oleh masyarakat Islam memberi kebaikan kepada pasangan serta keluarga masing-masing. Mereka dapat berkenalan dan menjalin hubungan lebih rapat. Malah, bertukar hadiah secara tidak langsung melahirkan kemesraan dan saling menghormati.

Tempoh pertunangan terlalu lama tidak digalakkan kerana takut membuka ruang maksiat kepada pasangan dan sering menyebabkan perkara yang merenggangkan hubungan.

Jika pasangan sudah berilmu dan bersedia, berkahwin awal memberi lebih peluang mendapat zuriat lebih awal. Zuriat adalah anugerah Allah yang menyerikan suasana hidup suami isteri. Justeru pasangan bertunang perlu menyimpan hasrat ingin mendapat zuriat yang ramai setelah berkahwin.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Berkahwinlah kamu dan mempunyai anak melaluinya, sesungguhnya aku berbangga dengan umatku yang ramai di akhirat nanti.”

Mahu tidak mahu, pasangan perlu menerima hakikat jika ikatan pertunangan yang diharap ke jinjang pelamin terputus. Memandangkan pertunangan bukan perkahwinan dan hanya janji untuk berkahwin, kebanyakan fuqaha berpendapat pasangan bertunang boleh memutuskan pertunangan.

Bagaimanapun, pasangan yang bertunang tidak digalakkan membatalkan pertunangan demi memelihara nama baik pasangan dan keluarganya. Bagi kes putus tunang secara tidak munasabah, pihak berkenaan berhak menuntut ganti rugi di Mahkamah Syariah.

Simber : Berita Harian

Tuesday, October 26, 2010

Hukum Perempuan Haidh Ziarah Kubur

Oleh : Mufti Brunei

بسم الله ، والحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله ، وعلى آله وصحبه ومن والاه

(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)


Salah satu amalan yang sering dilakukan oleh masyarakat kita pada bulan Ramadhan dan pada Hari Raya Fitrah ialah berziarah kubur, sama ada yang diziarahi itu adalah kubur ibu bapa atau kaum kerabat. Berziarah itu pula diisi dengan membaca al-Qur’an yang pahalanya dihadiahkan kepada orang yang telah meninggal dunia.


Biasanya surah Yassin dan bertahlil merupakan bacaan pilihan masyarakat kita apabila berziarah kubur.


Berziarah kubur pula tidak hanya di bulan Ramadhan atau ketika Hari Raya sahaja, bahkan terdapat sesetengah keluarga yang menjadikannya rutin yang dilakukan seminggu sekali, sebulan sekali atau pada waktu-waktu yang dipersetujui oleh ahli keluarga yang difikirkan boleh berziarah beramai-ramai ke kubur.


Apa yang biasa dilihat, berbagai lapisan golongan ahli keluarga yang bukan sahaja terdiri daripada golongan lelaki dewasa, malahan kanak-kanak lelaki dan golongan perempuan juga beramai-ramai turut sama berziarah.


Senario golongan perempuan turut serta pergi berziarah ke kubur menimbulkan reaksi sesetengah pihak yang beranggapan bahawa perempuan tidak dibenarkan berziarah kubur, lebih-lebih lagi perempuan yang dalam haidh. Adakah betul anggapan sedemikian?


Hukum Berziarah Kubur


Terdapat perbezaan hukum berziarah kubur bagi lelaki dan perempuan.


1. Hukum berziarah bagi lelaki


Para ulama sepakat mengatakan bahawa sunat bagi lelaki menziarahi kubur orang-orang Islam berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Buraidah Radhiallahu ‘anhu, Rasulullah Shallalahu ‘alaihi wasallam bersabda:

Maksudnya:

“Dahulu aku melarang kamu menziarahi kubur, maka (sekarang) ziarahlah.”


(Hadits riwayat Muslim)


Menurut Imam asy-Syarwani Rahimahullah, ganti nama " كم " (kum) dalam larangan dan juga " زوروا " pada perintah dalam hadis di atas adalah ditujukan kepada kaum lelaki.


Orang-orang yang sunat diziarahi kuburnya itu pula ialah:


I. Kubur kedua ibu bapa, walaupun kubur keduanya bukan di negeri di tempatnya berada.


II. Kubur kaum keluarga terdekat atau sahabat-handai yang pada ketika hidup mereka sunat untuk diziarahi, begitu juga bila mereka meninggal dunia.


III. Kubur orang lain (yang bukan keluarga atau sahabat handai) dengan tujuan berziarah untuk mengingatkan kematian, memohon rahmat daripada Allah Subhanahu wa Ta‘ala untuknya atau sebagainya.


2. Hukum berziarah bagi perempuan


Keadaan perempuan berbeza dengan lelaki dari segi emosi dan perasaan. Perasaan mudah tersentuh dengan apa sahaja yang berlaku sering dikaitkan dengan mereka. Apabila seseorang yang dikenali meninggal dunia, lebih-lebih lagi jika orang tersebut adalah seseorang yang disayangi atau terlalu rapat dengannya selalunya membangkitkan perasaan emosi dan ada sesetengahnya tidak dapat membendung perasaan sehingga meraung-raung di depan mayat atau di tanah perekuburan.


Menurut pendapat jumhur ulama, hukum ziarah kubur bagi perempuan adalah makruh kerana ditakuti boleh mengundang fitnah atau ditakuti mereka menangis dengan mengeluarkan suara yang nyaring meratapi kepergian si mati.


Dalil yang menunjukkan bahawa hukum bagi perempuan menziarahi kubur adalah tidak haram berdasarkan beberapa hadits Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam seperti berikut:


1. Diriwayatkan daripada Anas bin Malik Radhiallahu ‘anhu, katanya:

Maksudnya:

“Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam berjalan melintasi seorang perempuan yang sedang menangis di kubur anaknya, lalu Baginda Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Bertaqwalah engkau kepada Allah dan bersabarlah.”

(Hadits muttafaq ‘alaih)


Daripada hadits di atas dapat difahami bahawa menziarahi kubur bagi perempuan tidak dilarang. Ini kerana jika perbuatan tersebut dihukumkan haram, sudah tentunyalah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam menegur ataupun melarang perempuan tersebut daripada menziarahi kubur.


2. Sayyidatuna ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha bertanya kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam tentang doa yang boleh dibacanya apabila berziarah ke perkuburan. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:


Maksudnya:

“Katakanlah: “Mudah-mudahan Allah limpahkan keselamatan ke atas ahli kubur daripada orang-orang mukmin dan orang-orang Islam dan semoga Allah merahmati orang-orang terdahulu dari kalangan kami dan orang-orang yang terkemudian, dan sesungguhnya sekiranya kami diizinkan oleh Allah kami akan bertemu dengan kamu.”


(Hadits riwayat Muslim)


Hadits di atas adalah dalil yang menunjukkan bahawa tidak haram bagi perempuan berziarah kubur.


Namun perlu diingat, bahawa hukum berziarah kubur bagi perempuan ini bergantung pada tujuan dan keadaannya ketika berziarah. Hukum asalnya adalah makruh sekalipun tujuannya untuk mengambil iktibar, untuk mengingatkan kepada kematian, alam barzakh dan alam akhirat. Di samping itu, perempuan tersebut dapat menjaga adab kesopanan ketika berziarah, dapat menahan diri dari kesedihan atau dukacita yang bersangatan dan aman dari segala fitnah. Manakala apabila berlaku tujuan dan keadaan yang sebaliknya, maka hukum makruh tersebut akan bertukar kepada haram.


Menurut setengah ulama, jika tujuannya adalah untuk menimbulkan semula perasaan dukacita dan untuk meratapi si mati, maka adalah haram baginya menziarahi kubur. Begitu juga jika sekiranya perempuan tersebut tidak menjaga adab kesopanannya semasa berziarah, tidak aman dari segala fitnah atau seumpamanya, maka haram baginya menziarahi kubur.


Berbeza pula hukumnya menziarahi kubur Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam. Hukumnya adalah sunat bagi perempuan dan lelaki. Begitu juga menurut sebahagian ulama, sunat berziarah ke kubur para nabi, para ulama dan aulia.


Hukum Perempan Haidh Berziarah Kubur


Perempuan yang dalam haidh tidak ada halangan untuk berziarah kubur, kerana untuk berziarah kubur tidak disyaratkan suci daripada hadats kecil mahupun besar. Suci daripada hadats merupakan salah satu adab yang disunatkan sahaja kepada orang-orang yang ingin berziarah ke tanah perkuburan.


Oleh yang demikian, perempuan yang dalam haidh berziarah kubur dengan tujuan yang dibenarkan oleh syara‘ serta dapat menjaga adab kesopanan ketika berziarah dihukumkan makruh sebagaimana dengan hukum perempuan yang suci berziarah kubur.


Namun satu hal yang berbeza di antara perempuan yang suci dengan perempuan sedang haidh ketika di tanah perkuburan ialah dari segi keharusan membaca ayat-ayat al-Qur’an untuk si mati. Perlu diingat, perempuan yang dalam haidh haram membaca al- Qur’an walaupun hanya satu ayat daripada al-Qur’an. Maka memadailah baginya berzikir seperti bertahlil, bertasbih dan
sebagainya atau berdoa untuk si mati seperti memohon keampunan dan rahmat atau yang seumpamanya daripada Allah untuk si mati.


Secara umumnya, adab-adab yang perlu dijaga oleh perempuan yang menziarahi kubur sama ada yang dalam keadaan suci mahupun haidh ialah:


(1) Hendaklah dia ditemani oleh suaminya ataupun mahramnya.


(2) Keluar dalam keadaan menutup aurat sepenuhnya sepertimana yang telah digariskan oleh Islam.


(3) Jangan selalu pergi berziarah ke kubur.


(4) Tidak berbual dengan percakapan kosong sebagaimana yang dilarang ke atas kaum lelaki, kerana Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda dalam hadis yang diriwayatkan oleh Buraidah Radhiallahu ‘anhu:


Maksudnya:

“(Dahulu) aku telah melarang kamu menziarahi kubur, maka (sekarang), siapa yang ingin menziarahi kubur, berziarahlah, dan janganlah kamu bercakap-cakap dengan perkataan yang tidak baik.”

(Hadis riwayat an-Nasa’ie)


Perlu diambil perhatian juga, hukum yang membenarkan perempuan berziarah kubur ini adalah tertakluk bila adanya keizinan daripada suami atau wali. Sekiranya tiada keizinan daripada suami atau wali, tidaklah perempuan itu dibenarkan untuk berziarah kubur.


Kesimpulannya, perempuan yang dalam haidh tidak dilarang menziarahi kubur kerana secara umumnya hukum berziarah bagi perempuan itu adalah makruh dengan ada syarat-syarat yang perlu dijaganya iaitu dari segi tujuan dan adab berziarah. Di samping itu, jika dia turut sama berziarah ke perkuburan bersama ahli keluarga yang lain, dia hendaklah berhati-hati agar tidak turut sama dengan yang lainnya membaca ayat-ayat al-Qur’an seperti Yassin dan yang seumpamanya kerana haram baginya melakukan yang demikian dengan keadaannya di dalam haidh itu.

Penjagaan Kesihatan - mengamalkan gaya hidup sihat

Artikel ini disalin daripada majalah iluvislam bertajuk Rahsia Awet muda. Anda tidak boleh mengurangkan umur tetapi boleh melakukan sesuatu terhadap umur biologi anda. Anda boleh memiliki anatomi, fisiologi dan sistem biokimia seorang yang berumur 30-an ketika anda berumur 60-an atau 80-an.

Kehidupan jenis mana yang anda akan pilih jika diberi dua pilihan berikut?

Pilihan pertama - umur pendek dengan tahap kesihatan yang baik dari awal hingga akhir.

Atau

Pilihan kedua - umur panjang tetapi mengalami pelbagai penyakit selama bertahun-tahun.

Kedua-dua pilihan di atas tiada kena mengena dengan mahu memilih untuk meninggal dunia awal atau membunuh diri semata-mata untuk mengelakkan diri dari mengalami penyakit.

Tiada siapa juga yang suka dengan idea hidup lama tetapi mengalami sakit jantung, kegagalan buah pinggang dan organ lain atau lumpuh berpunca daripada strok. Apatah lagi penyakit yang melibatkan tulang belakang, kanser dan penyakit-penyakit lain yang boleh dicegah tetapi sukar dirawat.

Pendek kata tiada siapa yang mahu mati ketika usia muda. Tiada siapa juga yang mahu hidup lama tetapi mengalami keadaan kesihatan yang mengganggu fizikal, tidak membahagiakan emosi serta menggugat keutuhan rohani.

Umur Biologi Muda

Kepada anda yang memilih salah satu kategori ini, saya bawa berita gembira untuk anda. Anda boleh hidup dalam keadaan fizikal dan emosi muda walau pun ketika usia tua.

Caranya ialah dengan melambatkan proses penuaan dan bebas daripada penyakit.

Dengan lain perkataan, sungguhpun anda tidak boleh mengurangkan umur, anda boleh melakukan sesuatu terhadap umur biologi anda.

Anda boleh memiliki anatomi, fisiologi dan sistem biokimia seorang yang berumur 30-an ketika anda berumur 60-an atau 80-an.

Anda kata ia mustahil?

Kalau begitu mungkin anda tidak pernah melihat seorang lelaki berumur 90 memanjat pokok. Anda masih lagi bergantung kepada logik matematik sambil terpinga-pinga mengira kekuatan otot, tendon, ligamen, dan sendi yang dimiliki oleh orang tua ini.

Bagaimanakah cara untuk mengurangkan proses penuaan?

Kajian-kajian terkini menemui mekanisme-mekanisme biologi yang bertanggung jawab terhadap penuaan yang menjadi punca kepada masalah-masalah kesihatan termasuk pembentukan penyakit degeneratif. Melalui hasil kajian tersebut, pakar-pakar penjagaan kesihatan holistik membuat kesimpulan bahawa proses penuaan boleh diperlahankan dan penyakit boleh dicegah jika kita mengamalkan gaya hidup sihat secara holistik.

Mengamalkan gaya hidup holistik bukan sahaja membantu meningkatkan tahap kesihatan kepada yang optimum dan mencegah daripada penyakit, malahan ia dipercayai membantu memanjangkan umur. Selain itu amalan tersebut membantu seseorang supaya tidak perlu berulang alik ke klinik atau hospital.

Tip Awet Muda Dan Cegah

Penyakit:

1. Dapatkan seberapa banyak ilmu tentang pencegahan penyakit daripada pakar. Ia boleh didapati dengan membaca buku-buku dan artikel karangan mereka atau menghadiri seminar dan bengkel mereka.

2. Makan menurut jenis metabolisme.

Tiga jenis metabolisme:

Pertama yang boleh makan makanan berlemak pada paras tinggi dan kurang sayur- sayuran serta buah- buahan terutama yang masam.

Kedua ialah jenis yang boleh makan sayuran-sayuran dan kebanyakan jenis buah-buahan termasuk jenis masam tetapi kena kurangkan lemak.

Ketiga ialah mereka yang boleh makan daripada kedua-kedua jenis makanan yang disebutkan.

3. Pulihara k seimbangan organ sistem daripada segi kesihatan dan fungsinya. Kurang atau elakkan mengambil makanan yang menjejaskan organ sistem seperti makanan bergoreng secara terendam lama, makanan terproses, lelemak terhidrogenasi, merokok, minum alkohol, makan secara berlebihan.

Elakkan makanan berkarbohidrat terproses kerana ia menyebabkan ketagihan serta pelbagai jenis penyakit serta simptom. Makan sayur-sayuran dan buah-buahan daripada pelbagai jenis. Elakkan makan makanan yang menyebabkan kesensitifan kepada sistem pencernaan dan usus. Ambil ubat-ubatan moden ketika keadaan kesihatan memerlukan sahaja. Gunakan garam gunung Himalaya dalam masakan harian. Minum air mineral 6-8 gelas sehari.

4. Ambil ubat-ubatan moden ketika keadaan kesihatan memerlukan sahaja. Meningkatkan pengetahuan mengenai kaedah menjaga kesihatan diri sendiri termasuk berkaitan keberkesanan pemakanan termasuk ubatan herba dan suplemen boleh menguntungkan anda.

Sunday, October 24, 2010

Fiqh Awlawiyyah


Bismillahirrahmanirrahim.

Tadi sempat dengar Kuliah Ustaz Kazim tentang Mudahnya Islam di Kuliyah.net

Tajuknya : Fiqh Awlawiyyah (fiqh keutamaan).

Fiqh Awlawiyyah (fiqh keutamaan) ialah mengutamakan amal ibadat yang lebih bermanfaat, kena faham, kena tahu mana yang perlu didahulukan antara beli rumah dengan kereta, antara bayar hutang dengan hantar anak ke Mesir, antara nak berubat dulu atau ke Mekah mengerjakan haji, antara nak buat baik kepada ibu bapa ke atau nak ikut cakap isteri . Dalam keadaan sekarang ramai yang tak tahu nak buat yang mana. Bila tak tahu jadilah tersalah pilih. Jadi kita wajib belajar bab fiqh awlawiyyah.

Hadis Nabi "Keutamaan ilmu lebih aku suka daripada keutamaan ibadah dan sebaik-baik agamamu adalah sifat warak yakni menjaga diri daripada dosa".

Mana lebih afdhal ilmu atau ibadah? Sebab ada orang beribadat ketika imam sedang membaca khutbah, imam baca khutbah dia berzikir . Ada orang, ustaz sedang mengajar dia baca al-Quran, dia tak masuk dalam dewan dengar kuliah. Ini namanya orang yang tidak mengerti tentang fiqh keutamaan. Mengikuti kuliah sebenarnya lebih utama daripada mengaji al-Quran pada ketika itu, tetapi disebabkan kekurangan ilmu orang itu tersalah pilih kerana dia menganggap membaca al-Quran lebih baik daripada menyertai majlis ilmu. Dia juga menganggap berzikir beribu-ribu kali lebih baik daripada mendengar khutbah. Ini adalah perbuatan yang salah

Gagal memilih keutamaan menyebabkan ramai yang tersilap mengatur kehidupan. Ramai di kalangan kita tidak tahu memilih mana yang lebih penting. Kegagalan ini bukan saja berlaku di kalangan kita orang biasa malah turut berlaku di kalangan pemimpin dan mereka yang berkuasa.

Gagal memilih keutamaan juga menyebabkan ramai orang berkali-kali mengerjakan umrah, sedangkan dia belum lagi mengerjakan Haji. Ada pula yang mengerjakan Haji dan Umrah berkali-kali namun pada masa yang sama ramai yang memerlukan bantuan kewangan untuk melanjutkan pelajaran, ada surau dan masjid yang perlu diperbaiki, ada jirannya yang mengalami musibah, ada anak-anak yatim yang memerlukan bantuan dan pelbagai lagi. Apa yang sepatutnay mereka ialah wang yang digunakan untuk ke Tanah Suci itu tersebut dihulurkan kepada yang memerlukan. Ini sudah tentu ganjarannya lebih besar dan berterusan walaupun kita telah mati.

Jadi disebabkan kita kekurangan ilmu maka kita tersalah pilih. Untuk itu kita perlu banyak belajar.

Dunia Yang Memperdaya


Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Apakah persepsi kita tentang kehidupan dunia dan segala yang ada di dalamnya? Dalam al-Quran terdapat banyak ayat-ayat yang menyebut tentang dunia.

Allah berfirman:

"Ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup yang bertujuan) bermegah-megah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba membanyakkan harta benda dan anak pinak; (semuanya itu terhad waktunya) samalah seperti hujan yang (menumbuhkan tanaman yang menghijau subur) menjadikan penanamnya suka dan tertarik hati kepada kesuburannya, kemudian tanaman itu bergerak segar (ke suatu masa yang tertentu), selepas itu engkau melihatnya berupa kuning; Akhirnya ia menjadi hancur bersepai dan (hendaklah diketahui lagi, bahawa) di akhirat ada azab yang berat (di sediakan bagi golongan yang hanya mengutamakan kehidupan dunia itu) dan (ada pula) keampunan besar serta keredaan dari Allah (disediakan bagi orang-orang yang mengutamakan akhirat) dan (ingatlah, bahawa) kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya. (20)". (al-Hadid [57] : 20);


"Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke Syurga maka sesungguhnya dia telah berjaya dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya". ( Ali Imran [ 3 ] : 185).


"Katakanlah (wahai Muhammad): Harta benda yang menjadi kesenangan di dunia ini adalah sedikit sahaja, (dan akhirnya akan lenyap) dan (balasan) hari akhirat itu lebih baik lagi bagi orang-orang yang bertakwa (kerana ia lebih mewah dan kekal selama-lamanya) dan kamu pula tidak akan dianiaya sedikit pun." (an-Nisaa' 77)

"Dan kemukakanlah kepada mereka misal perbandingan: Kehidupan dunia ini samalah seperti air yang Kami turunkan dari langit, lalu bercampur aduklah tanaman di bumi antara satu sama lain (dan kembang suburlah ia) disebabkan air itu; kemudian menjadilah ia kering hancur ditiup angin dan (ingatlah) adalah Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu". (al-Kahfi [18] : 45)


"Sesungguhnya orang-orang yang tidak menaruh ingatan akan menemui Kami (pada hari akhirat untuk menerima balasan) dan yang redha (berpuas hati) dengan kehidupan dunia semata-mata serta merasa tenang tenteram dengannya dan orang-orang yang tidak mengindahkan ayat-ayat (keterangan dan tanda-tanda kekuasasaan) Kami. Mereka yang demikian keadaannya (di dunia), tempat kediaman mereka (di akhirat) ialah Neraka; disebabkan keingkaran dan kederhakaan yang mereka telah lakukan". (Yunus [10] : 8)


"Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?" (al-An'am [6] : 32)

"(Ingatlah) bahawa kehidupan dunia (yang tidak berdasarkan iman dan takwa) hanyalah ibarat permainan dan hiburan dan jika kamu beriman serta bertakwa, Allah akan memberikan kamu pahala amal kamu dan Dia tidak meminta kepada kamu harta benda kamu (melainkan untuk memberikan kamu barang yang lebih baik daripadanya)". (Muhammad [47] :36)

Adakah kamu lebih suka dengan kehidupan dunia daripada akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit jua berbanding dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak. (at-Taubah [9] : 38)

Rasulullah SAW telah memberikan panduan kepada orang-orang yang beriman dalam menghadapi kehidupan mereka di dunia: "Jadilah kamu di dunia seperti orang asing atau musafir." (H.R. Bukhari). Baginda bukan hanya memberi perintah, bahkan baginda juga menunjukkan contoh teladan kepada umatnya bagaimana cara hidup di dunia. Setiap langkah kehidupan baginda sentiasa mengharapkan keredhaan Allah.


Suatu ketika Ibnu Mas'ud r.a. melihat Rasulullah tidur di atas tikar yang lusuh hingga pola anyaman tikar itu membekas di pipinya. Lalu Ibnu Mas'ud menawarkan kepada beliau sebuah kasur. Apa jawaban rasul? "Untuk apa dunia itu! Hubungan saya dengan dunia seperti pengembara yang berehat sejenak di bawah pohon, lalu pergi dan meninggalkannya." (HR Tirmidzi).


Contoh-contoh kehidupan sederhana dan bersahaja seperti yang dilakukan oleh Rasulullah saw dan para sahabatnya sudah jarang kita temui ketika ini. Sebahagian besar umat Islam telah terjebak dan terlena oleh manisnya tipu daya dunia, rakus terhadap kehidupan dunia bahkan ada yang sanggup melakukan pelbagai cara bagi mendapatkan harta kekayaan yang sebenarnya hanya bersifat sementara. Perkara seperti ini sama seperti apa yang dilakukan oleh orang-orang kafir sebagaimana yang dijelaskan oleh Allah SWT:


"Sesungguhnya Allah akan memasukkan orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal-amal yang soleh ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; dan (sebaliknya) orang-orang yang kafir menikmati kesenangan di dunia serta mereka makan minum sebagaimana binatang-binatang ternak makan minum, sedang Nerakalah menjadi tempat tinggal mereka". (Muhammad [47] : 12)


"Dan (ingatlah bahawa) kehidupan dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahannya, jika dinilaikan dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan yang sebenar-benarnya; kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari akhirat)". (al-'Ankabut [29] : 64)

"Wahai umat manusia, sesungguhnya janji Allah (membalas amal kamu) adalah benar; maka janganlah kamu diperdayakan oleh kemewahan hidup di dunia dan janganlah Syaitan yang menjadi sebesar-besar penipu itu berpeluang menyebabkan kamu terpedaya dengan (kemurahan) Allah (lalu kamu lalai dan menderhaka)." (Fathir [35] : 5)


Bukanlah tidak boleh mengambil dunia, ambillah sebanyak mungkin, tetapi untuk keperluan diri dan keluarga ambillah sekadar keperluan. Selebihnya hendaklah digunakan untuk membangun agama Allah dan mencari keredhaanNya. Contoh, kita makan sekadar mendapat tenaga untuk memperoleh kekuatan untuk beribadah kepada Allah dan bekerja untuk menegakkkan kalimah Allah, untuk kepentingan Islam lebih daripada kepentingan peribadi.


Jika ada harta, laburkanlah ke jalan Allah. Jika ada kekuasaan hendaklah gunakan untuk menegakkan ajaran Allah. Hentikanlah usaha mencari kekayaan dan ketinggian pangkat di dunia semata-mata untuk keseronokan di dunia. Lakukanlah untuk agama Allah dan untuk akhirat. Alllah berfirman :

"Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun. Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang menghadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera (dari syirik dan penyakit munafik)"; (As-Syu'ara [26 ] : 88 - 89)

Mintalah petunjuk atau bimbingan Allah agar kita menjadi seorang zahid yang berilmu yang menolak dunia kerana Allah, contohilah para rasul, nabi dan para sahabat serta orang-orang salih yang zuhud terhadap dunia, Mereka mengambil sebahagian sahaja daripada dunia, selebihnya diberikan kepada orang yang memerlukan atau disumbangkan ke jalan Allah.


Dunia jika diburu ia akan lari, tetapi jika ditinggalkan ia akan datang. Orang-orang yang meninggalkan dunia sebaliknya menumpukan perhatiannya kepada Allah dan hari akhirat insyaAllah rezekinya akan murah. Dia akan hidup tenang tanpa bersusah payah serta bimbang untuk mengumpul harta atau mencari nama.


Cuba lihat orang yang bertungkus lumus berusaha mencari dunia, walaupun hartanya bertimbun, namanya masyhur tetapi jiwanya belum tentu tenang.


Orang-orang yang berusaha untuk akhirat mereka akan bahagia di dunia lebih-lebih lagi di akhirat. Rasulullah saw bersabda maksudnya; "Sesungguhnya Allah suka memberi keduniaan dengan sebab amalan akhirat tetapi kalau amalnya khusus untuk dunia maka tidak akan diberi di akhirat".

Rujukan : Pelbagai

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts with Thumbnails

Labels

'ittiba' Rasul (1) 75% Rawatan adalah daripada Al-Quran Al-Karim (1) abu zar (1) Adakah Suami Menanggung Dosa Isteri (1) Ajarkan Aku Ya Allah (1) akhir zaman (1) Al-A'la (1) Al-Hambra (1) Al-Haqqah (1) Al-Quran (13) Alam Akhirat (2) alam barzakh (3) alam ruh (1) Amanah (1) Anak Soleh (1) Anjing dan himar (1) arak (1) Asmaul husna (2) award (3) Ayat 'Izzi (1) Ayat Kursi (1) Baca dengan nama Tuhanmu (2) Bahaya Syirik (1) Barakah (1) Bencana (1) berhadapan dengan Firaun (1) Berita Luar Negara (1) Bersederhana dalam membenci (1) bersin (1) Beza Yahudi Israel n Zionis (1) Biawak Beriman (1) Bicara Agama (3) Buat amalan baik (1) Bukti Kekuasaan Allah (1) Buku (1) Bulan Terbelah Dua (1) Buta di akhirat (1) Cara Lupus Ayat-ayat al-Quran (2) ceramah (1) Cinta Rasul (1) Cukai Sendi (1) doa (7) Doa Nabi Yunus (1) Doa Rasulullah SAW (1) Dosa (1) Dunia (1) Empat Perkara (1) Empat Waktu Dalam Hidup (1) Fenomena 30 Minit Ustaz Don (11) Fenomena Law Kana Bainana (1) Fiqh keutamaan (1) Fudhail bin Iyyad (1) Gempa Bumi (1) Hadis (8) Haji (3) halaqah (2) Hanzalah Abu Amir (1) harun yahya (2) hasad dengki (1) Hati (13) Hauqalah (1) Hidayah (2) Hijrah (2) Hikam 2 (1) Hisab (1) Hormon (1) Hukum Meletakkan Gambar Bernyawa Di Rumah (1) hukum wanita haidh ziarah kubur (1) Husnul Khatimah (2) Ibnu Ummi Maktum (1) Ibrahim bin Adham (1) Iktikaf (1) iluvislam (2) Imam Mahadi (1) Imam Muda (1) Iman Asas Puasa (1) Info (6) Islam tetap bersinar (2) israk mikraj (2) istidraj (1) Istighfar (1) Jadilah Pembantu Allah (1) jadual harian (1) Jaga Aqidah (1) Jin (1) Kaedah Memilih Sahabat (1) Kalimah tauhid (1) Kanan VS KIri (1) Kata-kata Hikmah (1) Ke mana nak pergi? (1) Kebesaran Ilahi (3) Kecerdasan rohani (1) keistimewaan Jumaat (1) Kejadian Manusia (1) Kelebihan 10 Zulhijjah (1) Kerajaan Semut (1) kesihatan (1) Khazanah Nabi (1) Khusyuk Solat (2) Khutbah (3) Kisah 3 pemuda dalam gua (1) Kisah Amirul Mukminin dan Gabenor (1) Kisah dan Pengajaran (24) kisah keluarga Imran (1) Kisah Maryam as (1) kisah nabi (10) Kisah Nabi Musa as (2) kisah para sahabat Nabi (7) Kiyai Haji Ahmad Dahlan (1) lailatul Qadar (3) Laman Tarbawi (1) Lazat iman (1) Lebah dan lalat (1) Lelaki dan Wanita Ahli Neraka (1) luar negara (1) Maal Hijrah (1) malaikat (1) Malam Nisfu Sya'ban (1) Marah (2) Masjid Nabi (1) mati (3) Maulid Nabi (9) Membaca (1) Meninggalkan Solat (1) Muhasabah Diri (1) Muraqabah (1) Musibah Banjir (1) Muslim yang baik. akhlak (1) Nabi Ibrahim (1) Nabi Isa (1) Nabi Musa belah Laut Merah (1) Nabi Musa dengan Iblis (1) Nama (1) Nasihat Imam Syafi'ie (1) Nikmat Sihat dan Waktu Lapang (1) Nota Untuk Diri (1) Orang-Orang Yang Berilmu (1) Padang Mahsyar (1) Panduan (19) Perang Badar (1) Perayaan Deevapali (1) Perbezaan iblis jin dan syaitan (1) perhiasan (1) peringatan (3) Pertunangan (1) Qadar dan Qadha (1) qalbun salim (29) Qasar n jamak (1) Rahsia Solat (6) Ramadhan (13) Redha (1) Reflections di TV AlHijrah (1) renungan (52) Sabar (5) Sakinah (1) Saksi (1) Sejarah (1) sifat bakhil dan kikir (3) Sillaturrahim (1) Sillaturrahim. Akhlak bertandang dan bertamu (2) Solat Awal Waktu (1) sombong (2) Surah an-Nasr (1) Surah An-Nisaa' (1) Surah Ar-Rahman (1) Surah Hud (1) syaitan (2) syukur (1) Syukurlah kerana manusia dimuliakan (1) tadabbur (2) Tadayyun (1) Tafsir Al-'Alaq 96:1 (1) Tafsir Faatir 35:10 (1) Tafsir Surah as-Saff (1) Takut (1) Tanda Kiamat (1) Tanyalah Ustaz (2) tawakkal (2) tayammum (1) tazkirah (9) teknologi alam (1) telur jadi ayam (1) Tha'labah (1) Thabat (1) Tidur Qailulah (1) Tsumamah (1) Tsunami Jepun (1) tujuan beribadah (1) Ubun-ubun orang yang berdusta (1) Ulul albab (2) Umar Abdul Aziz (1) Umar Ibnul Khattab (1) Umur dan Harta (1) Us (1) usrah U-jem (2) Ustaz Azhar Idrus (1) Ustaz Sayang Anda (1) Wajah Dunia (1) Wali-wali Allah (1) wanita (1) Wanita penggoda (1) wasitoh (1) William Suhaib Webb (1) Ya'juj dan Ma'juj (1) Yang tidak layak jadi pemimpin (1) YouTube (32) zikir (6)