Friday, August 20, 2010

Rahmat Bagi Sekalian Alam


Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum.

Tafsir al-Quran di IKIM.FM oleh Ustaz Zahazan semalam dan hari ini difokuskan kepada ayat di bawah:

"Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam". (Al-Anbiya [21] : 107)

Dengan terutusnya Nabi Muhammad saw, baginda menjadi rahmat kepada sekelian alam. Nabi Muhammad saw mempunyai sifat Rahim iaitu kasih dan sayang.

Teringat pada ayat di bawah:

"Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w) yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat tamak (inginkan) kebaikan bagi kamu dan dia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman". (at-Taubah [9[ : 128)

Ustaz Zahazan juga membaca firman Allah yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah telah mengurniakan (rahmatNya) kepada orang-orang yang beriman, setelah Dia mengutuskan dalam kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (kandungan Al-Quran yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya) dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajar mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum Syariat) dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata". (Ali Imran [3 ] : 164)

Sebelum Nabi diutuskan kehidupan orang-orang 'Arab amatlah sesat, apabila diutuskan nabi, nabi membawa rahmat kepada mereka. Rahmat adalah daripada Ra hi ma, Rahim pula bermaksud rahim ibu yang mengandungkan kita, ra hi mu pula bermaksud ada pertalian atau ikatan atau hubungan antara seseorang. Rahmat Allah lebih kepada pemberian nikmat atau kelebihan, rahmat Allah kepada manusia apabila manusia mengasihi antara satu sama lain, berlemah lembut sesama mereka.

Ada hadis Qudsi daripada Abd Rahman bin Auf ra berkata: Saya mendengar Rasulullah saw bersabda: Allah berfirman: Akulah Yang Maha Pemurah, dan dia adalah rahim (persaudaraan) Aku ambil namanya daripada namaKu. Barangsiapa yang menyambungnya maka Aku menyambungkannya dan barangsiapa yang memutuskannya maka Aku putuskan ia. (Hadis ini ditakhrijkan oleh Abu Daud dalam bab sillaturrahim.

Banyak peristiwa yang berlaku menunjukkan bahawa Nabi mempunyai akhlak yang agung, antara satu kisah yang dipaparkan oleh ustaz ialah bagaimana dengan kasih sayang Nabi melayan Tsumamah bin Atsal atau Utsal sehingga Tsumamah bersyahadah dan meninggalkan kepercayaan nenek moyangnya.

Nama lengkapnya Tsumamah bin Atsal/Utsal bin an-Nu'man al-Yamamy. Nama panggilannya Abu Umamah. Pada masa jahiliyah beliau termasuk penguasa di Yamamah, Arab dan sangat berpengaruh dalam kabilah bani Hanifah.

Pada tahun 6 Hijrah Rasulullah saw berkeinginan untuk meluaskan misi dakwahnya. Antara strategi yang dibuat oleh baginda ialah menulis surat kepada raja-raja Arab dan bukan Arab serta mengutus bersama surat itu seseorang yang dapat mengajarkan Islam. Pada masa itu Rasulullah saw mengutus lapan surat. Salah seorang penguasa yang mendapat surat daripada Rasulullah saw adalah Tsumamah bin Utsal.

Setelah Tsumamah menerima surat daripada Rasulullah dan membacanya, beliau tersinggung dan merasa dihina. Kemarahan tampak diwajahnya. Beliau tidak mahu mendengar ajakan Rasulullah. Beliau menurut ajakan syaitan hingga memutuskan untuk membunuh Rasulullah. Setiap waktu beliau mencari-cari peluang untuk menamatkan nyawa Rasulullah saw. Hampir saja niat untuk membunuh Rasulullah tercapai, namun Allah selamatkan melalui pertolongan salah seorang bapa saudara Tsumamah. Bapa saudaranya berhasil merayu dengan memuji Tsumamah untuk mengagalkan rencana jahatnya itu.

Walaubagaimanapun beliau tetap menyimpan dendam kesumat kepada para sahabat Rasulullah. Pada setiap kesempatan para sahabat dibunuh dengan cara yang sangat kejam. Akhirnya Rasulullah mengumumkan bahawa darah beliau halal untuk dibunuh.

Suatu hari ketika beliau berhasrat untuk pergi ke Mekah bertujuan memberikan puji-pujian kepada patung sembahannya dan sebaik sahaja beliau keluar dari rumahnya, tiba-tiba beliau ditawan oleh tentera Rasululullah. Tentera itu memang tidak tahu siapa beliau, mungkin kerana sikapnya yang mencurigakan akhirnya dia ditawan dan dibawa ke hadapan Rasulullah saw.

Tsumamah dikumpulkan bersama tawanan yang lain yang diikat berdekatan dengan masjid. Pada waktu Rasulullah hendak masuk ke masjid, dilihatnya Tsumamah diikat bersama yang lainnya.

Rasulullah bertanya kepada para sahabat, "Kalian tahu siapa yang kalian tawan?" Mereka menjawab; "Tidak tahu." Rasulullah berkata, "Beliau adalah Tsumamah bin Utsal al-Hanafy. Tolong perlakukan dengan baik." Setelah itu para sahabat memberikan perlakuan yang baik padanya baik daripada segi makanan dan perlakuan.

Setiap hari Rasulullah menjenguknya. "Bagaimana khabarmu hari ini wahai Tsumamah?" tanya Rasulullah. "Baik, wahai Muhammad. Sekiranya kamu bunuh, bunuhlah orang yang membunuh. Sekiranya kamu memberi maaf, beri maaf orang yang bersyukur. Sekiranya kamu ingin harta benda, tanya berapa, pasti akan diberi sesuai apa yang diminta." Rasulullah pun akhirnya pergi.

Keesokan harinya Rasulullah saw datang lagi dengan menanyakan perkara yang sama. Jawapan yang diterimapun sama. Hingga hari ketiga pertanyaan dan jawapannya sama. Akhirnya Rasulullah saw berkata kepada para sahabat, "Sila bebaskan Tsumamah sekarang!" Para sahabat pun bergegas melaksanakan perintahnya.

Beliau kemudian meninggalkan Madinah. Sampailah beliau pada suatu tempat yang penuh dengan pohon kurma di dekat Baqi'. Di situ terdapat air. Beliau mandi dan bersuci di situ. Setelah itu beliau kembali lagi ke masjid Rasulullah.

Tiba-tiba di tengah-tengah ramainya umat Islam, beliau berucap, "Saya bersaksi tidak ada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah utusan Allah." Setelah itu beliau menghadap Rasulullah sambil berkata, "Wahai Muhammad, demi Allah dulu kamu adalah orang yang sangat saya benci di muka bumi ini, sekarang kamu adalah orang yang sangat saya sukai. Dulu agamamu adalah agama yang saya benci tapi hari ini agamamu adalah agama yang saya sukai, dulu negerimu adalah negeri yang saya benci sekarang negerimu adalah negeri yang saya sukai. Dulu saya telah membunuh para sahabatmu, lalu apakah hukuman buatku sekarang ini?" Rasulullah menjawab; "Tidak ada cercaan dan hinaan bagimu sekarang dan Islam telah memutus dosa-dosa yang lalu dan menghapusnya."

Selepas itu beliau meminta izin kepada Rasulullah untuk melakukan umrah ke Mekah. Rasulullah saw pun memberi keizinan. Sesampainya di Mekah, beliau terus menuju ke dalam Mekah. Dengan suara lantang beliau membaca talbiyah; "Labbaikallahumma labbaik, labbaika laa syarika labbaik, innal hamda wanni'mata laka wal mulk. Laa syariikalak". Beliaulah orang pertama di bumi ini yang masuk Mekah dengan membaca talbyiah.

Orang-orang kafir Quraisy marah mendengar ucapan talbiyah yang dikumandangkan. Seorang pemuda Quraisy ingin sekali membunuhnya dengan panah. Namun kawan-kawannya menyeret tangannya dan berkata, "Celaka betul kamu. Kamu tahu siapa ini!? Ini adalah Tsumamah bin Utsal, raja Yamamah. Demi Allah sekiranya kamu bunuh dia kelak kaumnya akan memutuskan bantuannya kepada kita. Dan kita kelak akan mati kelaparan." Setelah itu beliau kembali kepada kaumnya.

Setelah itu kaum Quraisy itu mendapatkan Tsumamah dan pedang yang mereka bawa dimasukkan kembali ke sarungnya. Mereka berkata, "Apa yang terjadi denganmu?!! Apakah kamu sudah meninggalkan agamamu dan agama nenek moyangmu?" beliau menjawab, "Saya tidak meninggalkan itu tetapi sekarang saya ikut agama yang benar, saya ikut ajaran Muhammad. Saya bersumpah dengan Tuhan yang empunya Kaabah ini, setelah kembalinya aku ke Yamamah, tidak ada lagi bantuan berupa gandum dan lainnya yang akan sampai kepada kalian hingga kalian mengikuti ajaran Rasulullah."

Hampir-hampir saja orang-orang kafir Quraisy mati kelaparan setelah terputusnya bantuan dari Yamamah. Akhirnya mereka menulis surat kepada Rasulullah meminta agar Rasulullah menghentikan tindakan Tsumamah itu. Kemudian Rasulullah mengirimkan surat kepadanya yang isinya agar beliau tetap memberikan bantuan kepada orang-orang Quraisy. Beliau pun memenuhi permintaan Rasulullah.

Setelah wafatnya Rasulullah saw, ramai yang murtad. Musailamah al-Kazzab pula mengaku sebagai nabi. Musailamah memujuk orang-orang untuk beriman kepadanya. Tsumamah terus berdiri di hadapannya sambil berkata, "Wahai bani Hanifah, hati-hati dengan orang ini yang tidak ada kebenaran sama sekali. Kelak akan ditimpakan kesengsaraan bagi yang mengikutinya. Tidak mungkin dalam satu waktu ada dua nabi. Dan Muhammad adalah nabi Allah yang terakhir."

Setelah itu beliau membaca surah al-Ghafir [40] ayat 1-3 : "Haa, Miim. (1) Turunnya Al-Quran ini dari Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui; (2) Yang Mengampunkan dosa dan Yang Menerima taubat; Yang Berat azabNya; Yang Melimpah-limpah kurniaNya; tiada Tuhan melainkan Dia; kepadaNyalah tempat kembali". (3)

Begitulah kisah Tsumamah dan bagaimana kasihnya Nabi kepada manusia sehinggakan ramai yang menurut ajaran baginda hasil tindakan baginda berdasarkan kasih sayang.

No comments:

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts with Thumbnails

Labels

'ittiba' Rasul (1) 75% Rawatan adalah daripada Al-Quran Al-Karim (1) abu zar (1) Adakah Suami Menanggung Dosa Isteri (1) Ajarkan Aku Ya Allah (1) akhir zaman (1) Al-A'la (1) Al-Hambra (1) Al-Haqqah (1) Al-Quran (13) Alam Akhirat (2) alam barzakh (3) alam ruh (1) Amanah (1) Anak Soleh (1) Anjing dan himar (1) arak (1) Asmaul husna (2) award (3) Ayat 'Izzi (1) Ayat Kursi (1) Baca dengan nama Tuhanmu (2) Bahaya Syirik (1) Barakah (1) Bencana (1) berhadapan dengan Firaun (1) Berita Luar Negara (1) Bersederhana dalam membenci (1) bersin (1) Beza Yahudi Israel n Zionis (1) Biawak Beriman (1) Bicara Agama (3) Buat amalan baik (1) Bukti Kekuasaan Allah (1) Buku (1) Bulan Terbelah Dua (1) Buta di akhirat (1) Cara Lupus Ayat-ayat al-Quran (2) ceramah (1) Cinta Rasul (1) Cukai Sendi (1) doa (7) Doa Nabi Yunus (1) Doa Rasulullah SAW (1) Dosa (1) Dunia (1) Empat Perkara (1) Empat Waktu Dalam Hidup (1) Fenomena 30 Minit Ustaz Don (11) Fenomena Law Kana Bainana (1) Fiqh keutamaan (1) Fudhail bin Iyyad (1) Gempa Bumi (1) Hadis (8) Haji (3) halaqah (2) Hanzalah Abu Amir (1) harun yahya (2) hasad dengki (1) Hati (13) Hauqalah (1) Hidayah (2) Hijrah (2) Hikam 2 (1) Hisab (1) Hormon (1) Hukum Meletakkan Gambar Bernyawa Di Rumah (1) hukum wanita haidh ziarah kubur (1) Husnul Khatimah (2) Ibnu Ummi Maktum (1) Ibrahim bin Adham (1) Iktikaf (1) iluvislam (2) Imam Mahadi (1) Imam Muda (1) Iman Asas Puasa (1) Info (6) Islam tetap bersinar (2) israk mikraj (2) istidraj (1) Istighfar (1) Jadilah Pembantu Allah (1) jadual harian (1) Jaga Aqidah (1) Jin (1) Kaedah Memilih Sahabat (1) Kalimah tauhid (1) Kanan VS KIri (1) Kata-kata Hikmah (1) Ke mana nak pergi? (1) Kebesaran Ilahi (3) Kecerdasan rohani (1) keistimewaan Jumaat (1) Kejadian Manusia (1) Kelebihan 10 Zulhijjah (1) Kerajaan Semut (1) kesihatan (1) Khazanah Nabi (1) Khusyuk Solat (2) Khutbah (3) Kisah 3 pemuda dalam gua (1) Kisah Amirul Mukminin dan Gabenor (1) Kisah dan Pengajaran (24) kisah keluarga Imran (1) Kisah Maryam as (1) kisah nabi (10) Kisah Nabi Musa as (2) kisah para sahabat Nabi (7) Kiyai Haji Ahmad Dahlan (1) lailatul Qadar (3) Laman Tarbawi (1) Lazat iman (1) Lebah dan lalat (1) Lelaki dan Wanita Ahli Neraka (1) luar negara (1) Maal Hijrah (1) malaikat (1) Malam Nisfu Sya'ban (1) Marah (2) Masjid Nabi (1) mati (3) Maulid Nabi (9) Membaca (1) Meninggalkan Solat (1) Muhasabah Diri (1) Muraqabah (1) Musibah Banjir (1) Muslim yang baik. akhlak (1) Nabi Ibrahim (1) Nabi Isa (1) Nabi Musa belah Laut Merah (1) Nabi Musa dengan Iblis (1) Nama (1) Nasihat Imam Syafi'ie (1) Nikmat Sihat dan Waktu Lapang (1) Nota Untuk Diri (1) Orang-Orang Yang Berilmu (1) Padang Mahsyar (1) Panduan (19) Perang Badar (1) Perayaan Deevapali (1) Perbezaan iblis jin dan syaitan (1) perhiasan (1) peringatan (3) Pertunangan (1) Qadar dan Qadha (1) qalbun salim (29) Qasar n jamak (1) Rahsia Solat (6) Ramadhan (13) Redha (1) Reflections di TV AlHijrah (1) renungan (52) Sabar (5) Sakinah (1) Saksi (1) Sejarah (1) sifat bakhil dan kikir (3) Sillaturrahim (1) Sillaturrahim. Akhlak bertandang dan bertamu (2) Solat Awal Waktu (1) sombong (2) Surah an-Nasr (1) Surah An-Nisaa' (1) Surah Ar-Rahman (1) Surah Hud (1) syaitan (2) syukur (1) Syukurlah kerana manusia dimuliakan (1) tadabbur (2) Tadayyun (1) Tafsir Al-'Alaq 96:1 (1) Tafsir Faatir 35:10 (1) Tafsir Surah as-Saff (1) Takut (1) Tanda Kiamat (1) Tanyalah Ustaz (2) tawakkal (2) tayammum (1) tazkirah (9) teknologi alam (1) telur jadi ayam (1) Tha'labah (1) Thabat (1) Tidur Qailulah (1) Tsumamah (1) Tsunami Jepun (1) tujuan beribadah (1) Ubun-ubun orang yang berdusta (1) Ulul albab (2) Umar Abdul Aziz (1) Umar Ibnul Khattab (1) Umur dan Harta (1) Us (1) usrah U-jem (2) Ustaz Azhar Idrus (1) Ustaz Sayang Anda (1) Wajah Dunia (1) Wali-wali Allah (1) wanita (1) Wanita penggoda (1) wasitoh (1) William Suhaib Webb (1) Ya'juj dan Ma'juj (1) Yang tidak layak jadi pemimpin (1) YouTube (32) zikir (6)