Sunday, August 8, 2010

Sikap Sombong, "Saya Lebih Baik Daripada Dia"


Bismillahirrahmanirrahim.

Salam Semua.

Daripada Abu Sa'id Al-Khudri dan Abu Hurairah ra. bahawa Rasulullah saw bersabda yang bermaksud; "Allah berfirman: "Kesombongan adalah selandangku dan kebesaran adalah sarungku. Maka sesiapa yang bersaing denganKU pada salah satu daripada kedua-duanya, maka pasti akau akan lemparkan ia ke dlaam neraka jahanam". (Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)

Sifat mazmumah yang satu ini lahir daripada sifat marah, ujub, hasad, riya', sum'ah, tamak, bakhil dan segala sifat mazmumah yang lain.

Takbur berlaku kali pertama tatkala Iblis enggan mematuhi suruhan Allah supaya tunduk hormat kepada Adam as. Ini kerana dia merasakan dirinya lebih baik daripada Adam. Dia merasakan dia lebih baik kerana dia diperbuat daripada api dan Adam as pula daripada tanah.

Qabil pula merasakan dia lebih dan lebih berhak mendapatkan saudara perempuannya untuk dikahwini daripada adiknya Habil. Hasilnya Habil terbunuh kerana Qabil menueruti jejak langkah syaitan.

Begitulah hasil 'legasi' iblis kepada manusia-manusia yang bersedia menjadi 'protege'nya. Maka lahirlah Firaun, Haman, Qarun, Namrud, Abu Jahal dan lain-lain yang sanggup terpedaya dengan pujuk rayu syaitan.

Rasulullah saw memberi definisi kepada takbur sebagai " ... sombong itu menolak kebenarn dan menghina makhluk" (riwayat Muslim)

Ciri-ciri Orang takbur

Merasa dirinya lebih baik daripada orang lain.
Menghina orang lain.
Menolak kebenaran.

Ketiga-tiga ciri ini biasanya datang serentak dan biasanya berkait antara satu sama lain. Apabila merasakan dirinya lebih baik, lebih mulia daripada orang lain, ia akan cenderong untuk memandang orang lain hina dan lebih buruk daripadanya. Ketika itu ia akan menolak apa sahaja pandangan orang lain walaupun pendapat orang lain itu benar.

Hendaknya kita dapat membezakan orang-orang yang bersifat takbur dengan orang yang ada harga diri. Orang yang ada ada harga diri selalu menyedari bahawa apa sahaja yang ada pada dirinya adalah hasil pemberian Allah swt. Mereka sangat menghargai orang lain. Mereka melihat dunia ini sebagai tempat untuk berlumba-lumba untuk melakukan kebaikan dengan ikhlas kerana Allah.

Sumber : Secangkir Ilmu

Sombong, barangkali sama tuanya dengan peradaban manusia. Iblis dikutuk dan dikeluarkan dari syurga juga lantaran sombong. Ia menolak bersujud hormat kepada Adam as, manusia pertama, kerana merasa dirinya lebih baik.

Allah berfirman: Hai iblis! Apa yang menghalangmu daripada turut sujud kepada (Adam) yang Aku telah ciptakan dengan kekuasaanKu? Adakah engkau berlaku sombong takbur ataupun engkau dari golongan yang tertinggi? Iblis menjawab: Aku lebih baik daripadanya; Engkau (wahai Tuhanku) ciptakan daku dari api, sedang dia Engkau ciptakan dari tanah.
(Sad [38] : 75–76).

“Ana khoirun minhu (saya lebih baik daripada dia),” kata Iblis. Merasa diri lebih baik daripada yang lain itulah sombong. Akibat sombong, iblis dikutuk dan diusir.


Allah berfirman: "Kalau demikian, keluarlah engkau daripadanya, kerana sesungguhnya engkau adalah makhluk yang diusir. Dan sesungguhnya engkau ditimpa laknatku terus menerus hingga ke hari kiamat!" (Sad [38] : 77–78).

Kita berlindung kapada Allah dari perbuatan sombong, baik dalam bentuk sifat, sikap maupun perilaku, Ini kerana sifat ini dapat menjadi penghalang kita masuk syurga. Rasulullah saw bersabda, “Tidak akan masuk jannah (syurga) seseorang yang terdapat dalam hatinya sifat sombong (kibr) meskipun hanya sebesar biji sawi.” (HR Muslim).

Hendaklah kita sentiasa berhati-hati kerana sifat, sikap, dan perilaku merasa lebih baik, lebih mulia boleh terjadi kepada sesiapa saja.

Seorang tokoh yang mempunyai ramai pengikut, reputasi yang luas juga berpotensi untuk menyombongkan diri lantaran ketokohannya dan pengikutnya yang ramai. Seorang yang memiliki tubuh kuat, atlit, juara, kadang-kadang tergoda mempamerkan bentuk tubuhya, di samping kadang-kadang mudah berlaku perselisihan dan pergaduhan, dalam urusan kecil sekalipun, hanya kerana merasa dirinya lebih.

Seorang rupawan atau jelitawan juga kadang-kadang tergoda untuk membanggakan kecantikannya dan meremehkan orang lain yang tidak segagah dan secantik dirinya, bahkan sampai mencacat atau menghina serta mengejek bentuk fizikal orang lain.

Seorang hartawan sering tergoda membanggakan pakainnya yang bagus, kenderaannya yang mewah, rumahnya yang tersergam indah dan melihat sebelah mata pada kaum yang berpakaian kumal dan kotor dan seumpamanya.

Seorang pekerja pejabat yang kebetulan pangkatnya lebih tinggi kadang-kadang merasa lebih baik dari pekerja bawahannya. Presiden merasa lebih baik dari menteri, jeneral merasa lebih baik dari kopral, direktur merasa lebih baik dari karyawan dan seterusnya.

Rasa sombong juga dapat menghinggapi ilmuwan. Ilmunya setinggi langit, titelnya profesor doktor, hafal Al-quran, dapat berbicara dalam banyak bahasa. Tetapi, ia tidak sabar untuk menahan dirinya daripada merasa lebih baik daripada ahli masyarakatnya. Seorang bangsawan, kerena merasa berasal daripada keturunan yang mulia, aristokrat, darah biru, kadang-kadang merasa tidak sepadan jika harus bersanding, bergaul dengan yang bukan bangsawan.

Bahkan sifat sombong juga dapat menimpa seorang ahli ibadah atau ulama. Sosok yang secara mata kasar (zahir) terlihat wara’ (sangat hati-hati bersikap), zuhud (sederhana), bertahajud setiap hari, berpuasa Isnin-khamis, solat rawatibnya tidak pernah tertinggal. Kerana solatnya rajin sekali hingga jidatnya hitam. Namun, ternyata ia tergoda untuk menganggap dirinya orang yang paling suci, paling baik, paling takwa. Orang lain dianggap tidak ada apa-apanya dibanding dengan dirinya.

Kisah Abu Dzar Radhiyallahu’anhu patut kita ambil menjadi pengajaran. Suatu ketika beliau sedang marah kepada seorang laki-laki sampai terucap, “Hai anak wanita hitam.” Rasulullah Shalallahu’alaihi wasallam mendengar hal itu, kemudian bersabda, “Wahai Abu Dzar, tidak ada keutamaan bagi kulit putih atas kulit hitam,” (dalam riwayat lain ditambahkan, “melainkan kerana takwa”). Mendengar hal itu Abu Dzar sangat menyesal hingga meminta orang tadi untuk menginjak pipinya. (HR Imam Ahmad)

Allah ‘azzawa jalla berfirman : “Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri.” (QS, Luqman [ 31 ] : 18).

Perihal sombong, Rasulullah Shalallahu’alaihi wasallam mendefinisikan dalam sebuah riwayat, “Kibr (sombong) adalah menolak kebenaran dan meremehkan manusia.” (HR Muslim).

Dua kata kunci: menolak kebenaran dan meremehkan manusia, itulah sombong. Ketika ada rasa ingin menonjolkan dan membanggakan diri, ketika hati kita keras menerima nasihat lebih-lebih lagi nasihat itu daripada yang lebih junior, ketika pendapat kita enggan untuk dibantah bahkan tidak jarang dipertahankan dengan dalil yang dipaksakan, ketika kita tersinggung tidak diberi ucapan salam terlebih dahulu, ketika kita berharap tempat khusus dalam sebuah majlis, ketika kita tersinggung titel dan jabatan yang dimiliki tidak disebut, maka jangan-jangan virus takabbur telah meracuni diri kita.

Imam Al-Ghazali mengajari cara mengawasi diri agar tidak terjebak dalam sikap merasa lebih baik.

Ketika kita melihat seseorang yang belum dewasa, kita boleh berkata dalam hati: “Anak ini belum pernah berbuat maksiat, sedangkan aku tak terbilang dosa yang telah kulakukan, maka jelas anak ini lebih baik daripadaku.”

Ketika kita melihat orang tua, “Orang ini telah beramal banyak sebelum aku berbuat apa-apa, maka sudah semestinya ia lebih baik daripadaku.”

Ketika kita melihat seorang ‘alim, “Orang ini telah dianugerahi ilmu yang tiada kumiliki, ia juga berjasa telah mengajarkan ilmunya. Mengapa aku masih juga memandang ia bodoh, bukankah seharusnya aku bertanya atas yang perlu kuketahui?”

Ketika kita melihat orang bodoh, “Orang ini berbuat dosa kerana kebodohannya, sedangkan aku? Aku melakukannya dengan kesedaran bahwa hal itu maksiat. Betapa besar tanggung jawabku kelak".

Lantas, atas dasar apa kita membanggakan diri ? Bukankah dunia ini bersifat fana? Bukankah kekayaan, pangkat, kecantikan, keturunan, pengikut, dan ilmu merupakan anugerah Allah yang bersifat sementara dan ujian bagi setiap manusia? Perbezaan fizikal manusia tidak akan kekal dan ditujukan untuk menguji kesabaran dan akhlak manusia. Semuanya dapat dicabut bila-bila masa sahaja jika Allah menghendaki. Ia pun dapat merubahnya sekejap, si cantik dapat diubah-Nya menjadi si buruk rupa, sang jagoan bisa menjadi si buta, si kaya dapat bangkrup seketika, pekeraja di pejabat menjadi penghuni penjara, dan seterusnya.

Allah hanya melihat ketakwaan seorang hamba. Bukan kekayaan, pangkat, fizikal atau keturunan. Maka sungguh rugi kalau masih ada anak manusia yang masih merasa ana khairun minhu (saya lebih baik daripada dia).

Sumber: Jadikan Ilmu Sebagai Lantera Hidup dengan sedikit pindaan daripada bahasa Indonesia ke bahasa Malaysia

3 comments:

paku payung said...

terima kasih atas artikel ini...rase gak dlm diri ini tergolong dlm org yang sombong itu..astagafirullahallazim

paku payung said...

terima kasih atas artikel ini...rase gak dlm diri ini tergolong dlm org yang sombong itu..astagafirullahallazim

sayda said...

Salam Aku Memang BeGiNi

Sama-samalah kita kosongkan hati kita daripada sifat mazmumah yang membinasakan kita, kemudian kita cuba isikan dengan sifat2 mahmudah. SEmoga Allah membantu kita kita, insyaAllah.

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts with Thumbnails

Labels

'ittiba' Rasul (1) 75% Rawatan adalah daripada Al-Quran Al-Karim (1) abu zar (1) Adakah Suami Menanggung Dosa Isteri (1) Ajarkan Aku Ya Allah (1) akhir zaman (1) Al-A'la (1) Al-Hambra (1) Al-Haqqah (1) Al-Quran (13) Alam Akhirat (2) alam barzakh (3) alam ruh (1) Amanah (1) Anak Soleh (1) Anjing dan himar (1) arak (1) Asmaul husna (2) award (3) Ayat 'Izzi (1) Ayat Kursi (1) Baca dengan nama Tuhanmu (2) Bahaya Syirik (1) Barakah (1) Bencana (1) berhadapan dengan Firaun (1) Berita Luar Negara (1) Bersederhana dalam membenci (1) bersin (1) Beza Yahudi Israel n Zionis (1) Biawak Beriman (1) Bicara Agama (3) Buat amalan baik (1) Bukti Kekuasaan Allah (1) Buku (1) Bulan Terbelah Dua (1) Buta di akhirat (1) Cara Lupus Ayat-ayat al-Quran (2) ceramah (1) Cinta Rasul (1) Cukai Sendi (1) doa (7) Doa Nabi Yunus (1) Doa Rasulullah SAW (1) Dosa (1) Dunia (1) Empat Perkara (1) Empat Waktu Dalam Hidup (1) Fenomena 30 Minit Ustaz Don (11) Fenomena Law Kana Bainana (1) Fiqh keutamaan (1) Fudhail bin Iyyad (1) Gempa Bumi (1) Hadis (8) Haji (3) halaqah (2) Hanzalah Abu Amir (1) harun yahya (2) hasad dengki (1) Hati (13) Hauqalah (1) Hidayah (2) Hijrah (2) Hikam 2 (1) Hisab (1) Hormon (1) Hukum Meletakkan Gambar Bernyawa Di Rumah (1) hukum wanita haidh ziarah kubur (1) Husnul Khatimah (2) Ibnu Ummi Maktum (1) Ibrahim bin Adham (1) Iktikaf (1) iluvislam (2) Imam Mahadi (1) Imam Muda (1) Iman Asas Puasa (1) Info (6) Islam tetap bersinar (2) israk mikraj (2) istidraj (1) Istighfar (1) Jadilah Pembantu Allah (1) jadual harian (1) Jaga Aqidah (1) Jin (1) Kaedah Memilih Sahabat (1) Kalimah tauhid (1) Kanan VS KIri (1) Kata-kata Hikmah (1) Ke mana nak pergi? (1) Kebesaran Ilahi (3) Kecerdasan rohani (1) keistimewaan Jumaat (1) Kejadian Manusia (1) Kelebihan 10 Zulhijjah (1) Kerajaan Semut (1) kesihatan (1) Khazanah Nabi (1) Khusyuk Solat (2) Khutbah (3) Kisah 3 pemuda dalam gua (1) Kisah Amirul Mukminin dan Gabenor (1) Kisah dan Pengajaran (24) kisah keluarga Imran (1) Kisah Maryam as (1) kisah nabi (10) Kisah Nabi Musa as (2) kisah para sahabat Nabi (7) Kiyai Haji Ahmad Dahlan (1) lailatul Qadar (3) Laman Tarbawi (1) Lazat iman (1) Lebah dan lalat (1) Lelaki dan Wanita Ahli Neraka (1) luar negara (1) Maal Hijrah (1) malaikat (1) Malam Nisfu Sya'ban (1) Marah (2) Masjid Nabi (1) mati (3) Maulid Nabi (9) Membaca (1) Meninggalkan Solat (1) Muhasabah Diri (1) Muraqabah (1) Musibah Banjir (1) Muslim yang baik. akhlak (1) Nabi Ibrahim (1) Nabi Isa (1) Nabi Musa belah Laut Merah (1) Nabi Musa dengan Iblis (1) Nama (1) Nasihat Imam Syafi'ie (1) Nikmat Sihat dan Waktu Lapang (1) Nota Untuk Diri (1) Orang-Orang Yang Berilmu (1) Padang Mahsyar (1) Panduan (19) Perang Badar (1) Perayaan Deevapali (1) Perbezaan iblis jin dan syaitan (1) perhiasan (1) peringatan (3) Pertunangan (1) Qadar dan Qadha (1) qalbun salim (29) Qasar n jamak (1) Rahsia Solat (6) Ramadhan (13) Redha (1) Reflections di TV AlHijrah (1) renungan (52) Sabar (5) Sakinah (1) Saksi (1) Sejarah (1) sifat bakhil dan kikir (3) Sillaturrahim (1) Sillaturrahim. Akhlak bertandang dan bertamu (2) Solat Awal Waktu (1) sombong (2) Surah an-Nasr (1) Surah An-Nisaa' (1) Surah Ar-Rahman (1) Surah Hud (1) syaitan (2) syukur (1) Syukurlah kerana manusia dimuliakan (1) tadabbur (2) Tadayyun (1) Tafsir Al-'Alaq 96:1 (1) Tafsir Faatir 35:10 (1) Tafsir Surah as-Saff (1) Takut (1) Tanda Kiamat (1) Tanyalah Ustaz (2) tawakkal (2) tayammum (1) tazkirah (9) teknologi alam (1) telur jadi ayam (1) Tha'labah (1) Thabat (1) Tidur Qailulah (1) Tsumamah (1) Tsunami Jepun (1) tujuan beribadah (1) Ubun-ubun orang yang berdusta (1) Ulul albab (2) Umar Abdul Aziz (1) Umar Ibnul Khattab (1) Umur dan Harta (1) Us (1) usrah U-jem (2) Ustaz Azhar Idrus (1) Ustaz Sayang Anda (1) Wajah Dunia (1) Wali-wali Allah (1) wanita (1) Wanita penggoda (1) wasitoh (1) William Suhaib Webb (1) Ya'juj dan Ma'juj (1) Yang tidak layak jadi pemimpin (1) YouTube (32) zikir (6)