Bismillahirrahmanirrahim.
ALLAH telah mengutuskan para rasul dan nabi agar
mengajak kaumnya kepada tauhid, yakni memurnikan ibadah dan penyembahan hanya
kepada Allah dan tidak menyengutukanNya dengan sesuatu yang lain.
Di bawah ini ada beberapa contoh para nabi dan rasul mengajak kaum masing-masing kepada mentauhidkan Allah SWT:
1) Nabi Isa as mengajak kaum Bani Israel menyembah hanya kepada Allah seperti dalam firman Allah SWT:
Demi sesungguhnya! Telah kafirlah orang-orang yang berkata: "Bahawasanya Allah ialah Al-Masih Ibni Maryam". Padahal Al-Masih sendiri berkata:" Wahai Bani Israil! Sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu, Bahawasanya sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya Syurga, dan tempat kembalinya ialah neraka; dan tiadalah seorang penolong pun bagi orang-orang yang berlaku zalim".
2) Nabi Nuh as mengajak kaumnya menyembah hanya kepada Allah SWT:
Sesungguhnya Kami telah mengutuskan Nabi Nuh kepada kaumnya, lalu berkatalah ia: "Wahai kaumku! Sembahlah kamu akan Allah, (sebenarnya) tidak ada Tuhan bagi kamu selain daripadaNya. Sesungguhnya aku bimbang, kamu akan ditimpa azab hari yang besar (hari kiamat)"
3) Nabi Syuaib as mengajak kaumnya:
Dan kepada penduduk "Madyan" Kami utuskan saudara mereka: Nabi Syuaib. Ia berkata: "Wahai kaumku! Sembahlah kamu akan Allah! (Sebenarnya) tiada Tuhan bagi kamu selain daripadaNya. Dan janganlah kamu mengurangi sukatan dan timbangan. Sesungguhnya aku melihat kamu berada dalam kemewahan; dan sesungguhnya aku bimbang, kamu akan ditimpa azab hari yang meliputi (orang-orang yang bersalah).
Contoh yang lain menunjukkan Allah SWT mengutuskan rasul untuk menyeru manusia menyembah hanya kepada Allah SWT.
Lalu Kami mengutus kepada mereka seorang Rasul dari kalangan mereka (dengan berfirman melalui Rasul itu): "Sembahlah kamu akan Allah, (sebenarnya) tidak ada Tuhan bagi kamu selain daripadaNya. Oleh itu tidakkah kamu mahu bertaqwa kepadaNya?"
Masih banyak lagi ayat-ayat di dalam al-Quran seumpama ini. Ini menunjukkan setiap nabi dan rasul menyeru kaum masing-masing supaya tidak menyengutukan Allah SWT.
Perintah untuk bertauhid ini berupa larangan keras daripada berbuat syirik atau
menyekutukan Allah dengan selain-Nya.
Seluruh ulama sepakat mengatakan bahawa
tiada amalan yang paling utama melebihi tauhid dan tidak ada dosa paling besar
yang melebihi syirik.
Syirik adalah dosa terbesar di antara dosa
besar, amal perbuatan yang terburuk, kezaliman yang paling besar dan menjadi
sebab hancurnya seluruh amalan seseorang. Syirik juga dosa yang tidak diampun.
Firman Allah SWT bermaksud: “Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa
syirik dan Dia mengampuni segala dosa yang selain daripada (syirik) itu bagi
siapa yang dikehendaki-Nya.” (Surah An-Nisa :Ayat 48).
Orang yang berbuat syirik, bererti dia
berada dalam kesesatan yang sangat jauh. Firman Allah SWT bermaksud: “Barang
siapa yang mempersekutukan (sesuatu) dengan Allah, sesungguhnya ia telah
tersesat sejauh-jauhnya.” (Surah An-Nisa`: Ayat 116).
Allah SWT telah menyatakan haram masuk syurga bagi pelaku syirik. Firman Allah
SWT bermaksud: “Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah,
maka pasti Allah mengharamkan kepadanya syurga, dan tempatnya ialah neraka,
tidaklah ada bagi orang zalim itu seorang penolong pun.” (Surah al-Maidah: Ayat
72).
Menyedari hakikat ini, maka berwaspada dan berhati-hatilah daripada perbuatan
syirik, baik syirik besar mahupun syirik kecil. Syirik besar ialah seperti
meminta dan berdoa kepada selain Allah, meyakini ada pencipta dan pemelihara
alam selain Allah, berkeyakinan bahawa selain Allah ada yang berhak diibadahi,
dan masih banyak lagi contoh lainnya.
Namun, syirik kecil ada ketikanya terlepas daripada perhatian kita. Masih ada
sebahagian kaum Muslimin yang terjebak dalam syirik kecil tanpa mereka sedari.
Syirik kecil adalah antara hal yang sangat dikhuatirkan Rasulullah SAW dan
dapat menjadi wasilah atau perantara kepada syirik besar.
Walaupun syirik kecil ini tidak menyebabkan pelakunya keluar daripada Islam dan
tidak menyebabkan kekal di neraka, tetapi ia kaba’ir atau dosa besar. Syirik
kecil termasuk salah satu dosa besar, bukan dosa kecil.
Antara contoh bentuk syirik kecil ialah riya` dalam beribadah, iaitu seseorang
melakukan sesuatu ibadah atau bentuk pendekatan diri kepada Allah, namun di
samping itu dia bertujuan agar dilihat atau dipuji oleh sesama manusia. Riya' adalah bentuk syirik tersembunyi (syirik khafi) yang sangat dikhuatirkan oleh
Rasulullah SAW menimpa sahabat baginda.
Antara cara berlindung kepada Allah daripada syirik, baik syirik yang kita
ketahui mahupun yang tidak kita sedari ialah dengan sentiasa memperbaiki niat
dan keikhlasan dalam setiap amal perbuatan yang kita lakukan. Allahlah yang
paling berhak mendapat segala bentuk peribadatan.
Antara bentuk syirik kecil ialah bersumpah dengan menyebut selain Allah. Hal
itu termasuk dalam kekufuran atau kesyirikan. Rasulullah bersabda bermaksud:
“Barang siapa yang bersumpah dengan selain Allah maka sungguh dia telah kafir
atau telah syirik.” (Hadis Riwayat: Abu Dawud dan at-Tirmidzi).
Ucapan juga boleh membawa kepada syirik kecil seperti ucapan: “Atas kehendak
Allah dan kehendak anda” atau ucapan “Kalau bukan kerana Allah dan si polan”,
“Ini adalah berkat pertolongan Allah dan si polan,” serta ucapan semisal itu,
yang intinya ada pensejajaran antara Allah dan manusia.
Ucapan seperti ini adalah ucapan syirik. Oleh itu ia harus diluruskan. Yang
benar daripada ucapan di atas ialah: “Atas kehendak Allah kemudian kehendak
anda” atau: “Kalau bukan kerana Allah kemudian kerana anda,” atau, Berkat
pertolongan Allah kemudian pertolongan anda" demikian seterusnya.
Contoh lain syirik kecil ialah ‘tathayyur’, iaitu berasa sial atau naas kerana
melihat jenis burung atau binatang tertentu, atau berasa sial dengan angka,
hari dan tanggal tertentu.
Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Thiyarah ialah syirik, thiyarah adalah
syirik dan tidak ada seorang pun daripada kita, kecuali Allah Azza Wajalla
menghilangkannya dengan tawakal.” (Hadis Riwayat Abu Dawud dan at-Tirmidzi).
Perbuatan syirik kecil lain ialah memakai gelang daripada benang dan lainnya
kepada anak dengan tujuan untuk menolak bahaya atau bala, memakai dan
menggantungkan azimat tertentu untuk mencegah pengaruh ain dan mendatangkan
keberuntungan dan yang semisal dengannya”.
Ia adalah bentuk kesyirikan kepada Allah kerana ia mengotori tawakal dan
mencemari tauhid kita kepada Allah. Sabda Rasulullah SAW mengenai orang yang
memakai azimat yang bermaksud: “Barang siapa yang menggantungkan azimat, maka
dia telah syirik.” (Hadis Riwayat: Ahmad).
No comments:
Post a Comment