Sunday, April 4, 2010

Huruf, kata, kalimat dan ucapan


Bismillahirrahmanirrahim.

Salam. Artikel ini dipetik daripada Berita Harian - Ulul Albab : Al-Quran sedia asas interaksi berhemah. Sembilan perkataan beri panduan berkomunikasi secara bijak dalam pelbagai keadaan.

Seharusnya kita perlu rasa sangat bertuah dan syukur kepada Allah kerana ramai ulamak telah mengakji ayat-ayat al-Quran dan mempersembahkan kepada kita hasil kajian mereka.. dan sudah tentu dapat banyak manfaat daripada usaha para ulamak ini bagi yang mahu mencari dan menimba pengetahuan.

KUMPULAN huruf membawa makna kata, kumpulan KATA membawa makna kalimat dan kumpulan kalimat membawa makna ucapan. Huruf, kata, kalimat dan ucapan adalah tafsiran semua kehidupan manusia yang diolah otak sehingga merefleksi kebaikan atau keburukan, kebenaran mahupun kesalahan dan yang hak atau batil.

Keempat-empat faktor pentafsir kehidupan manusia di atas menurut istilah al-Quran disebut kalimah tayyibah (kalimah baik) dan kalimah khabithah (kalimah jahat atau buruk).

Al-Quran menjelaskan maksudnya iaitu :

"Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu kalimah baik adalah sebatang pohon baik yang pangkalnya (akar tunjang) tetap teguh dan cabang pucuknya menjulang ke langit. Ia mengeluarkan buah pada setiap masa dengan izin Tuhan. Allah mengemukakan perbandingan itu untuk manusia supaya mereka beringat (mendapat pelajaran) dan bandingkan kalimah yang jahat atau buruk sama seperti pohon tidak berguna yang mudah terbongkar akarnya dari muka bumi; tidak ada tapak baginya untuk tetap hidup". (Surah Ibrahim [14] : 24-26)

Jika ditelusuri ayat al-Quran, kita mendapat banyak pelajaran daripada sembilan perkataan yang disebutnya untuk kepentingan komunikasi dan interaksi berhemah sesama kita. Pelajaran ini sangat berguna demi menjaga dan memelihara keharmonian bermasyarakat seperti diinginkan al-Quran.

Jika ditelusuri ayat al-Quran, kita mendapat banyak pelajaran daripada sembilan perkataan yang disebutnya untuk kepentingan komunikasi dan interaksi berhemah sesama kita. Pelajaran ini sangat berguna demi menjaga dan memelihara keharmonian bermasyarakat seperti diinginkan al-Quran.

Perkataan dalam penggunaan bahasa al-Quran kadangkala disebut al-qaul, atau qaulan. Al-qaul disebut 32 kali, manakala qaulan disebut 20 kali.

DAN ada sembilan perkataan yang boleh kita jadikan asas interaksi.

Pertama, qaulan kariman atau perkataan yang mulia.

Ia disebut sekali dan dikaitkan dengan hubungan antara anak dan orang tuanya. Al-Quran menjelaskan maksudnya:

Dan Tuhanmu sudah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada keduanya atau kedua-duanya, sampai umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan ha, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan mulia (yang bersopan santun. (Surah al-Israk: 23)

Kedua, qaulan makrufan atau kata baik yang disebut al-Quran empat kali.

Kata baik ini dikaitkan dengan hubungan manusia sesama mereka;

i) yang mempunyai kedekatan seperti suami isteri :

Dan tidak ada salahnya bagi kamu tentang apa yang kamu bayangkan (secara sindiran), untuk meminang perempuan (yang kematian suami dan masih dalam idah) atau tentang kamu menyimpan dalam hati (keinginan berkahwin dengan mereka). Allah mengetahui bahawa kamu akan menyebut-nyebut atau mengingati mereka, (yang demikian itu tidaklah salah), akan tetapi janganlah kamu membuat janji dengan mereka di dalam sulit, selain daripada menyebutkan kata-kata (secara sindiran) yang sopan. Dan janganlah kamu menetapkan dengan bersungguh-sungguh (hendak melakukan) akad nikah sebelum habis idah yang ditetapkan itu dan ketahuilah sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ada dalam hati kamu, maka beringat-ingatlah kamu akan kemurkaanNya dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyabar. (Surah al-Baqarah [2] : 235)

ii) dengan anak yatim, orang miskin dan kerabat

Dan apabila kerabat (yang tidak berhak mendapat pusaka) dan anak-anak yatim serta orang-orang miskin hadir ketika pembahagian (harta pusaka) itu, maka berikanlah kepada mereka sedikit daripadanya dan berkatalah kepada mereka dengan kata-kata yang baik. (8) (Surah al-Nisa [4] : 8),

iii) dengan orang di bawah jagaan kita

Dan janganlah kamu berikan (serahkan) kepada orang-orang yang belum sempurna akalnya akan harta (mereka yang ada dalam jagaan) kamu, (harta) yang Allah telah menjadikannya untuk kamu semua sebagai asas pembangunan kehidupan kamu dan berilah mereka belanja dan pakaian dari pendapatan hartanya (yang kamu perniagakan), dan juga berkatalah kepada mereka dengan kata-kata yang baik. (Surah al-Nisa [4] : 5)

iv) dengan orang yang sentiasa berhubungan dengan kita

Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan yang lain kalau kamu tetap bertakwa. Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu) dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan). (Surah al-Ahzab [33] : 32)

Ketiga, qaulan layyinan atau kata lemah lembut dan disebut al-Quran sekali.

Kata ini digunakan untuk menghadapi orang aniaya agar hati mereka tersentuh dan diharapkan boleh kembali ke jalan yang benar. Al-Quran menyebut maksudnya:

Kemudian hendaklah kamu berkata kepadanya, dengan kata yang lemah lembut, semoga dia beringat atau takut. (Surah Taha [20] : 44)

Keempat, qaulan balighan atau kata yang boleh memberi kesan pada hati.

Al-Quran menasihati kita menggunakan qaulan balighan ketika berdepan orang yang menentang sambil kita bersiap diri untuk berpaling daripada mereka. Perkataan ini disebut sekali dalam ayat 63 Surah al-Nisa.

Mereka itulah orang-orang yang diketahui oleh Allah akan apa yang ada dalam hati mereka, oleh itu berpalinglah engkau daripada mereka dan nasihatilah mereka, serta katakanlah kepada mereka kata-kata yang boleh memberi kesan pada hati mereka. (Surah al-Nisa [4] : 63)

Kelima, qaulan sadidan atau perkataan yang betul yang menepati kebenaran.

Al-Quran menyebutkannya di dua tempat yakni ditujukan kepada kita agar sentiasa berkata betul dan menepati kebenaran.

i) Dalam ayat 9 Surah al-Nisa

Dan hendaklah takut (kepada Allah daripada melakukan aniaya kepada anak-anak yatim oleh) orang-orang (yang menjadi penjaganya), yang jika ditakdirkan mereka pula meninggalkan anak-anak yang daif (yatim) di belakang mereka, (tentulah) mereka akan merasa bimbang terhadap (masa depan dan keselamatan) anak-anak mereka; oleh itu hendaklah mereka bertakwa kepada Allah dan hendaklah mereka mengatakan perkataan yang betul (menepati kebenaran). (Surah al-Nisa [4] : 9)

ii) Dalam ayat 70 Surah al-Ahzab.

Allah berfirman maksudnya:

Wahai orang beriman, bertakwalah kepada Allah dan katakanlah perkataan yang tepat benar (dalam segala perkara), supaya Dia memberi taufik dengan menjayakan amal kamu dan mengampunkan dosa kamu. Dan (ingatlah) sesiapa yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya dia berjaya mencapai sebesar-besar kejayaan. (Surah al-Ahzab [33] : 70)

Keenam, qaulan maysuran atau kata menyenangkan hati dan disebut al-Quran sekali saja dalam ayat 28 Surah al-Israk.

Dan jika engkau terpaksa berpaling tidak melayani mereka, kerana menunggu rezeki dari Tuhanmu yang engkau harapkan, maka katakanlah kepada mereka kata-kata yang menyenangkan hati. (al-Israk [17] : 28)

Sheikh Abdullah Basmeh dalam mentafsir ayat ini berkata: Yakni jika kita tidak mampu hendak memberikan apa-apa kepada kaum kerabat atau orang miskin atau musafir yang memerlukan bantuan, lalu kita tidak melayani mereka kerana menunggu kedatangan rezeki daripada limpah kurnia Allah yang diharapkan, maka pada saat itu janganlah kita memperkatakan sesuatu yang mengecilkan hati mereka, tetapi hendaklah berkata kepada mereka dengan cara yang baik dan berterus terang.

Ketujuh, qaulan thaqilan yang dalam istilah harfiyahnya bererti kata yang berat.

Ia disebut al-Quran sekali dan dikhaskan untuk persiapan menerima al-Quran sebagai aturan peraturan Allah di muka bumi seperti yang dijelaskan dalam ayat 5 Surah al-Muzammil

(Sayugialah engkau dan pengikut-pengikutmu membiasakan diri masing-masing dengan ibadat yang berat kepada hawa nafsu, kerana) sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu wahyu (Al-Quran yang mengandungi perintah-perintah) yang berat (kepada orang-orang yang tidak bersedia menyempurnakannya). (Surah al-Muzammil [73] : 5)

Kelapan, qaulan aziman atau perkataan dusta yang amat besar.

Ia disebut sekali dalam ayat 40 Surah al-Israk ditujukan kepada dakwaan batil orang musyrik dan kafir.

(Jika demikian wajibnya mengesakan Allah, maka patutkah kamu mendakwa bahawa Tuhan mempunyai anak dan anak itu pula dari jenis yang kamu tidak sukai?). Adakah Tuhan kamu telah memilih anak-anak lelaki untuk kamu dan Dia mengambil untuk diriNya anak-anak perempuan dari kalangan malaikat? Sesungguhnya kamu adalah memperkatakan dusta yang amat besar. (Surah al-Israk [17] : 40)

Kesembilan, al-qaul al-thabit atau kalimah tetap teguh.

seperti disebut dalam satu ayat saja yakni ayat 27 Surah Ibrahim yang bermaksud:

Allah menetapkan (pendirian) orang yang beriman dengan kalimah yang tetap teguh dalam kehidupan dunia dan akhirat. (Surah Ibrahim [14] : 27).

Semoga kita semua mendapat daripada artikel ini.. insyaAllah.

No comments:

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts with Thumbnails

Labels

'ittiba' Rasul (1) 75% Rawatan adalah daripada Al-Quran Al-Karim (1) abu zar (1) Adakah Suami Menanggung Dosa Isteri (1) Ajarkan Aku Ya Allah (1) akhir zaman (1) Al-A'la (1) Al-Hambra (1) Al-Haqqah (1) Al-Quran (13) Alam Akhirat (2) alam barzakh (3) alam ruh (1) Amanah (1) Anak Soleh (1) Anjing dan himar (1) arak (1) Asmaul husna (2) award (3) Ayat 'Izzi (1) Ayat Kursi (1) Baca dengan nama Tuhanmu (2) Bahaya Syirik (1) Barakah (1) Bencana (1) berhadapan dengan Firaun (1) Berita Luar Negara (1) Bersederhana dalam membenci (1) bersin (1) Beza Yahudi Israel n Zionis (1) Biawak Beriman (1) Bicara Agama (3) Buat amalan baik (1) Bukti Kekuasaan Allah (1) Buku (1) Bulan Terbelah Dua (1) Buta di akhirat (1) Cara Lupus Ayat-ayat al-Quran (2) ceramah (1) Cinta Rasul (1) Cukai Sendi (1) doa (7) Doa Nabi Yunus (1) Doa Rasulullah SAW (1) Dosa (1) Dunia (1) Empat Perkara (1) Empat Waktu Dalam Hidup (1) Fenomena 30 Minit Ustaz Don (11) Fenomena Law Kana Bainana (1) Fiqh keutamaan (1) Fudhail bin Iyyad (1) Gempa Bumi (1) Hadis (8) Haji (3) halaqah (2) Hanzalah Abu Amir (1) harun yahya (2) hasad dengki (1) Hati (13) Hauqalah (1) Hidayah (2) Hijrah (2) Hikam 2 (1) Hisab (1) Hormon (1) Hukum Meletakkan Gambar Bernyawa Di Rumah (1) hukum wanita haidh ziarah kubur (1) Husnul Khatimah (2) Ibnu Ummi Maktum (1) Ibrahim bin Adham (1) Iktikaf (1) iluvislam (2) Imam Mahadi (1) Imam Muda (1) Iman Asas Puasa (1) Info (6) Islam tetap bersinar (2) israk mikraj (2) istidraj (1) Istighfar (1) Jadilah Pembantu Allah (1) jadual harian (1) Jaga Aqidah (1) Jin (1) Kaedah Memilih Sahabat (1) Kalimah tauhid (1) Kanan VS KIri (1) Kata-kata Hikmah (1) Ke mana nak pergi? (1) Kebesaran Ilahi (3) Kecerdasan rohani (1) keistimewaan Jumaat (1) Kejadian Manusia (1) Kelebihan 10 Zulhijjah (1) Kerajaan Semut (1) kesihatan (1) Khazanah Nabi (1) Khusyuk Solat (2) Khutbah (3) Kisah 3 pemuda dalam gua (1) Kisah Amirul Mukminin dan Gabenor (1) Kisah dan Pengajaran (24) kisah keluarga Imran (1) Kisah Maryam as (1) kisah nabi (10) Kisah Nabi Musa as (2) kisah para sahabat Nabi (7) Kiyai Haji Ahmad Dahlan (1) lailatul Qadar (3) Laman Tarbawi (1) Lazat iman (1) Lebah dan lalat (1) Lelaki dan Wanita Ahli Neraka (1) luar negara (1) Maal Hijrah (1) malaikat (1) Malam Nisfu Sya'ban (1) Marah (2) Masjid Nabi (1) mati (3) Maulid Nabi (9) Membaca (1) Meninggalkan Solat (1) Muhasabah Diri (1) Muraqabah (1) Musibah Banjir (1) Muslim yang baik. akhlak (1) Nabi Ibrahim (1) Nabi Isa (1) Nabi Musa belah Laut Merah (1) Nabi Musa dengan Iblis (1) Nama (1) Nasihat Imam Syafi'ie (1) Nikmat Sihat dan Waktu Lapang (1) Nota Untuk Diri (1) Orang-Orang Yang Berilmu (1) Padang Mahsyar (1) Panduan (19) Perang Badar (1) Perayaan Deevapali (1) Perbezaan iblis jin dan syaitan (1) perhiasan (1) peringatan (3) Pertunangan (1) Qadar dan Qadha (1) qalbun salim (29) Qasar n jamak (1) Rahsia Solat (6) Ramadhan (13) Redha (1) Reflections di TV AlHijrah (1) renungan (52) Sabar (5) Sakinah (1) Saksi (1) Sejarah (1) sifat bakhil dan kikir (3) Sillaturrahim (1) Sillaturrahim. Akhlak bertandang dan bertamu (2) Solat Awal Waktu (1) sombong (2) Surah an-Nasr (1) Surah An-Nisaa' (1) Surah Ar-Rahman (1) Surah Hud (1) syaitan (2) syukur (1) Syukurlah kerana manusia dimuliakan (1) tadabbur (2) Tadayyun (1) Tafsir Al-'Alaq 96:1 (1) Tafsir Faatir 35:10 (1) Tafsir Surah as-Saff (1) Takut (1) Tanda Kiamat (1) Tanyalah Ustaz (2) tawakkal (2) tayammum (1) tazkirah (9) teknologi alam (1) telur jadi ayam (1) Tha'labah (1) Thabat (1) Tidur Qailulah (1) Tsumamah (1) Tsunami Jepun (1) tujuan beribadah (1) Ubun-ubun orang yang berdusta (1) Ulul albab (2) Umar Abdul Aziz (1) Umar Ibnul Khattab (1) Umur dan Harta (1) Us (1) usrah U-jem (2) Ustaz Azhar Idrus (1) Ustaz Sayang Anda (1) Wajah Dunia (1) Wali-wali Allah (1) wanita (1) Wanita penggoda (1) wasitoh (1) William Suhaib Webb (1) Ya'juj dan Ma'juj (1) Yang tidak layak jadi pemimpin (1) YouTube (32) zikir (6)